רציונליות וקידמה במדע

אריה וורם



רציונליות וקידמה במדע

לכאורה, דיון בסוגיית הרציונליות והקידמה של המדע נראה מיותר; שהרי כמעט כל מדען מן השורה יאמר כי המדע הוא המופת והדוגמה האולטימטיבית לרציונליות באשר-היא. אבל בחינה מעמיקה מגלה כי קביעה זו אינה מבוססת דיה וכי הדיון בה מעורר קשיים לא מעטים. ואכן קיימים טיעונים כבדי משקל - שאותם מלבן המחבר בספרו - נגד הנסיון לראות במדע את בבואת המציאות, לקבוע כי תיאוריה מסוימת עולה על רעותה ולייחד למדע מובהקות שאינה מצויה בעשייה אנושית אחרת.

 

תוך כדי הדיון מתבררות מטרותיו המרכזיות של המחבר בספר זה: להציג את ההתחבטויות השונות בשאלת הרציונליות של המדע וקישורה לעניין הקידמה המדעית, ולהבהיר כי למרות הקושי באפיונם של מושגי הקידמה והרציונליות במדע, אין עלינו לזנוח מאמצי אפיון אלה ואין אנו מצויים בעולם רדוף שדים, אלא שותפים למפעל אינטלקטואלי רב-הישגים הבוחן את דרכו בעת פעילותו.

 

המחבר, אריה ורם, מלמד משנת 1995 במכללה האקדמית "אחוה" ואף כיהן כראש החוג לחינוך במכללה. הוא לימד ב"מכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות" באוניברסיטת תל-אביב (חוקר משנה), בחוג לחינוך באוניברסיטת בר-אילן ובשלוחת אוניברסיטת  Fairleigh Dickinson University. מחקרו הנוכחי עוסק במעמדם האפיסטמולוגי של ניסויי חשיבה במדע.