מבעד לדמעות: הומור יהודי תחת השלטון הנאצי

עורך: איתמר לוין



מבעד לדמעות: הומור יהודי תחת השלטון הנאצי

מתוך מחשכי הייסורים והתופת של תקופת השואה, זוהרים גילויים מדהימים של חיוכים ואופטימיות. בעוד כוונת הנאצים היתה לשלול מהיהודים את צלם האנוש, היה ההומור ביטוי ראשון במעלה של התנגדות אמיצה למזימה זו. הבדיחה, אימרת הכנף, המערכון, הסאטירה והקריקטורה היו מקורות בלתי נדלים של תקווה ועמידה. ספר זה מקבץ לראשונה מאות עדויות לכוח אנושי זה, שרק בזכותו ניתן היה לקוות לעתיד טוב יותר, עתיד שיופיע מבעד לדמעות.

 

"איתמר לוין לא הסתפק בידע ספציפי שארג והציג, אלא חדר לתוך המרקם המורכב של המציאות הטעונה ניתוק ובאי ודאות שבה חיו היהודים, מרקם השואב עדיין ממקורות של מסורת וניסיון של דורות. הודות לחתירתו וכושרו לרדת לשורשי העניין, הוא הגיע לתיעוד זנוח אך חשוב, וגילה לרבים אפיק קיומי אנושי בתקופה בלתי אנושית".

 פרופ' ישראל גוטמן

 

איתמר לוין, עורך החדשות בעיתון "גלובס", הוא מחברם של עשרות פרסומים בחקר השואה. משורה של גילויים בסוגיית שוד רכוש הקורבנות, הרחיב לוין את מחקריו לתחומים חדשים ומקוריים. בהוצאת ידיעות אחרונות הופיעו ספריו אותיות של אש: עדויות מתקופת השואה בספרות ההלכתית, ושוד ושבר: יהודי ורשה בין גרמנים, פולנים ובוגדים. על עבודתו העיתונאית והמחקרית בנושא השואה זכה לוין בפרס הוקרה מיוחד של הסוכנות היהודי, בציון לשבח של "בני ברית" ובפרס בוכמן של "יד ושם".