שבירת לוחות: חתרנות אידיאולוגית ופואטית בספרות העברית החדשה

יוסף מילמן

קטלוג



שבירת לוחות: חתרנות אידיאולוגית ופואטית בספרות העברית החדשה

בארבעת העיונים המקובצים בספר שבירת לוחות מתחקה המחבר אחר ביטויים שונים של מגמה נגדנית (דיסידנטית), שהחלה להסתמן בספרות הישראלית לאחר קום המדינה ומוסיפה ללוות אותה עד ימינו אלה. היוצרים שיצירותיהם עומדות במרכז הדיון משתייכים לדורות שונים: מאמיר גלבע, אחד המשוררים המרכזיים של דור מלחמת העצמאות, דרך יהודה עמיחי, מעמודי התווך של  "חבורת לקראת", ועד חנוך לוין, יצחק לאור ואחרים, יוצרים שיצירותיהם החלו להתפרסם משנות השישים המאוחרות ואילך. המשותף ליוצרים אלה הוא החתרנות המייחדת את יצירתם, שבאה לידי ביטוי הן ב"שבירת לוחות" אידיאולוגית, והן ב"שבירת כלים" פואטית, שערערה ומוסיפה לערער על אושיות הקונסנזוס הרעיוני והתרבותי של תקופתם. ספר זה משלב ראייה מרחבית של מגמות

 כלליות, הקיימות בספרות העברית העכשווית ובספרות ובהגות המודרנית בעולם, עם ניתוח דייקני ורגיש של טקסטים רבים. הוא זורק אור על כמה מביטוייה המעניינים והייחודיים ביותר של הפואטיקה המודרניסטית בספרות העברית של זמננו.

יוסף מילמן מרצה בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה ובמכללת "אורנים". מחקריו התפרסמו בכתבי עת שונים בארץ ובעולם, ביניהם שני ספרים:

Opacity in the Writings of Robbe-Grillet, Pinter and Zach,

The Edwin Mellen Press, 1991.

אש קרה זרה: רומנטיקה וניכור בשירת נתן זך. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995.