רבותי, העיתונות: פרקים בקורות התקשורת הכתובה בארץ

מרדכי נאור

קטלוג



רבותי, העיתונות

עניינו של הספר הזה הוא העיתונות היהודית, רובה בשפה העברית, שצמחה בארץ-ישראל עד 1948 ולאחר מכן במדינת ישראל, במהלך קרוב למאה וחצי מאה, מאז הניצנים הראשונים של הלבנון והחבצלת בשנות השישים של המאה ה-19. חקר התקשורת בכלל, והתקשורת הישראלית בפרט, צעד בעשורים האחרונים צעדים גדולים קדימה, אך קשה לומר זאת על חקר הפן ההיסטורי שלה. די לציין שהספר המקיף האחרון על תולדות העיתונות בארץ ראה אור לפני אמצע שנות השישים. הספר שלפנינו בא למלא חסר זה.

פרקי הספר מתארים בחתכים שונים את קורות העיתונות בארץ מראשיתה ועד ימינו: ההתחלות - על עיתונים ואנשים שעשו עיתונים בתקופת הילדות והחברות של העיתונות בארץ; על מים סוערים - שבע פרשיות סוערות בקורות התקשורת הכתובה בארץ; עיתונות תקופתית - איך פעלה ומה עשתה ולא עשתה העיתונות הישראלית בתקופות שונות; במדים ובלא מדים - "עיתונות בחאקי" מימי טרום המדינה ועד ימינו אלה; ולבסוף ברוח קלילה יותר - הגל הקל של העיתונות העברית; עיתוני ההומור, "העיתון הצהוב" הראשון, סיפורת סנסציונית בעיתונות ועוד.

 בדברי ההקדמה שלו לספר כתב פרופ' יחיאל לימור, יו"ר האגודה הישראלית לתקשורת: "כתיבתו של ד"ר מרדכי נאור משקפת את מכלול התכונות והסגולות שלו כעיתונאי, היסטוריון, חוקר וסופר - היא משולבת עם אהבה לארץ-ישראל ולעיתונות. המיזוג הזה בין ידע נרחב, מחקר מעמיק, יכולת כתיבה ויחס אישי לנשוא הכתיבה, מסייע לקורא המשכיל להתוודע, ובדרך מרתקת וסוחפת, לרבדים חדשים ולא מוכרים בהיסטוריה התקשורתית שלנו, שהיא בעצם גם היסטוריה תרבותית וחברתית."

ד"ר מרדכי נאור הוא סופר וחוקר תולדות ארץ-ישראל. כתב וערך עשרות ספרים בנושא זה. בעבר היה כתב ועורך בעיתונות הצבאית. מפקד גלי צה"ל בשנים 1978-1974. ערך את כתב העת "קשר" לתקשורת יהודית וישראלית, שיצא לאור באוניברסיטת תל-אביב במשך 16 שנה (2003-1987)