ערכי היהדות והתחדשותם

מרדכי מנחם קפלן.

הקדמה מאת אליעזר שביד

קטלוג



ערכי היהדות והתחדשותם

ספר זה הוא תרגומו שלThe Meaning of God in Modern Jewish Religion, מבטא את יצירתו המהפכנית של פרופ' מרדכי מ. קפלן ז"ל, ומביא לפני הקורא העברי מבט תיאולוגי, רציונאלי והומניסטי. כך כותב פרופ' אליעזר שביד בהקדמתו לספר: "...נוצרה בישראל כוננות רוחנית חדשה. ייתכן אפוא ש"מחפשי דרך" רבים בישראל של זמננו ימצאו בספרו של קפלן, ששמר על מקוריותו ועל רעננותו, כיוון חשיבה העונה על כמה מן השאלות הגדולות שאיתן הם מתמודדים".

 

המחבר, פרופ' מרדכי מנחם קפלן ז"ל, היה בין חשובי ההוגים בנושאי יהדות במאה העשרים. כתביו השפיעו ועדיין משפיעים על רבבות יהודים ברחבי העולם. יותר מיובל שנים לימד קפלן פילוסופיה של הדת, מדרש ותורת הדרשה בבית המדרש לרבנים של הסמינר התיאולוגי היהודי של אמריקה, וייסד את בית המדרש למורים באותו מוסד. לאחר יציאתו לגמלאות היה בין מייסדי בית המדרש לרבנים של התנועה ליהדות מתחדשת בפילדלפיה. הוא לימד בבית הספר היהודי לעבודה סוציאלית בניו יורק, הרצה לפרקים באוניברסיטה העברית, בקולומביה אוניברסיטה ועוד מוסדות לחינוך גבוה.

 

קפלן הגדיר את משנתו כ"יהדות ציונית", אך לא הצליח לעלות ארצה עד שנתו ה-90. לאחר 8 שנים בארץ הוא חלה ונאלץ לשוב לארה"ב, שם הלך לעולמו.