רספוטין

אנרי טרויה

 

 

רספוטין

בסגנונו המרתק, שכבר קנה לו אוהדים בארץ ובעולם, מגולל אנרי טרויה את דרכו של גרגורי רספוטין מכפר עלום בסיביר אל חצר המלוכה ברוסיה.

 

כיצד הצליח איכר בן 34, אנאלפבית, לסחוף את עיר הבירה? מיהו שכבש את ליבם של בחירי הכנסייה, של נשות החברה הגבוהה ושל חוגי השלטון?

 

דומה שאיש לא יכול היה לעמוד בפני מבטו החודר בעל ההתמדה המגנטית, ובפני יכולותיו הבלתי רגילות לרפא ולראות את הנולד. רודף תענוגות ורב השראה גם יחד, הוא הצליח לתמרן את הזוג המלכותי ובאמצעותם -  את הפוליטיקה הפנים רוסית כולה. אבל לא כולם התפעלו מרספוטין. כמידת ההערצה כן מידת השנאה, הפחד ואף הקנאה. ככל שמעורבותו בענייניי המדינה גברה, כך גברו הקולות שתבעו לסלקו.

 

הדמויות סביבו - נרפות, שאפתניות או מעורערות, כולן מעוררות אהדה בחולשותיהן ובסירובן לראות את המציאות או לנסות להבינה. זה ספר שנקרא בנשימה עצורה. רק ההיסטוריה יכולה לרקום  עלילה כזו ודמויות כאלה, מלאות סתירות, מוכות עיוורון, דמויות שהגיעו לרום המעלה ולשפל המדרגה עד להרס עצמי.

 

בסגנון קריאה קולח, בידענות ובחמלה משכיל טרויה לרדת לעומק הנשמה הרוסית על רוב סתירותיה, זו המתגלמת באדם אחד -  רספוטין, על משיכתה לתאוות הגוף וכמיהתה לגאולה מיסטית.

 

מבין הביוגרפיות של אנרי טרויה שראו אור בעברית: בודלר, בלזק  (הוצאת דביר), קתרינה הגדולה (הוצאת כנרת).        

 

ספר זה דן ביצירתו של ניסים אלוני ומברר שאלות כגון: מהו סוד הקסם של המחזרות? מה מייחד את סגנונו של אלוני ואת הפואטיקה שלו? מה הייתה תפיסת העולם שלו? ושאלה שהעסיקה שוב ושוב את הביקורת: מה המשמעות של המחזות? מה ביקש אלוני לומר במחזותיו?

 

ד"ר יצחק בן-מרדכי הוא מרצה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בין הספרים שכתב: שבחי האיבה - עיונים ביצירתו של מ"י ברדיצ'בסקי, הקיבוץ המאוחד, 1990; הרומן הגולם, שוקן, 1929; הרומן זוהרה, זמורה-ביתן, 1999.