שבת רעיון היסטוריה ומציאות

בעריכת יעקב בלידשטיין

 

 

שבת

הכנס 'שבת: רעיון, היסטוריה, מציאות' שנערך על ידי המרכז הבין-לאומי למחשבת ישראל על שם גולדשטיין- גורן באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בימים כא-כג באייר תשס"א/14.5.2001-16.5.2001, היה פרי יוזמתו והשראתו של מר אברהם גולדשטיין-גורן מייסד המרכז. מר גולדשטיין-גורן רואה בשבת נכס יהודי ואוניברסלי ראשון במעלה, וביקש דיון מחקרי ציבורי בנושא, אירוע שיתורגם לספר בבוא העת. חברי המרכז באוניברסיטת בן-גוריון מודים לאברהם גולדשטיין- גורן הן על נדיבות לבו, המאפשרת לנו פעילויות רבות ושונות, הן על התעניינותו ומעורבותו בפעילויות אלה. 'כנס השבת' פתח מסורת של כנסים תלת שנתיים בהם יידונו נושאי יסוד של התרבות היהודית.

 

קבענו פרמטרים רחבים לדיונים שיכנסו בשערי הכנס והספר. יש כאן הגות יהודית לדורותיה, ואף היסטוריה חברתית; השבת בעבר והשבת בהווה. הספר הוא כמובן אוסף מחקרי, אך יש בו גם דיווחים מהשטח על השבת כמו שיהודים שונים חווים אותה היום.

 

ברצוני להודות לחברי ועדת הכנס, שתרמו בעצתם בניסיונם לתכנונו: פרופ' דניאל י' לסקר, פרופ' חיים קרייסל, ד"ר בועז הוס. אהרן דויטש תרם תרומה משמעותית בהכנת הספר, כמו בארגון הכנס, ואנו מודים לו על כך.