קניין רוחני בעידן המידע

ניבה אלקין-קורן

 

 

קניין רוחני בעידן המידע

קניין רוחני הוא ענף משפטי המסדיר את הזכויות בנכסים לא מוחשיים. הכוונה ל"מוצרי מידע" במובן הרחב, כגון המצאות, יצירות מוסיקליות, מחזות וסיפורים, תרופות, סמלים, עיצוב ייחודי של תיק או תכשיט, ויישומי אינטרנט. דיני הקניין הרוחני, שהיו בעבר נחלתה של קבוצת מומחים מצומצמת יחסית, הפכו בעשור האחרון לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של הציבור הרחב. המחשב והרשתות הדיגיטאליות עוררו את שאלת חוקיות ההעתקה וההפצה של מוסיקה, וגלגלו אותה לפתחם של גולשי האינטרנט ומשתמשי קצה. הגלובליזציה הפכה את השאלות המשפטיות ביחס לקניין רוחני לסוגיות בעלות אופי מסחרי מובהק המוסדרות בהסכמי הסחר העולמי.

 

בעידן המידע, כשמידע ומוצריו מהווים משאב מרכזי בכלכלה המודרנית, מתורגמים מאבקי השליטה והכוח לסכסוכים משפטיים בקניין רוחני. עידן המידע מעורר דילמות חדשות: האם יש הצדקה להקנות זכויות בלעדיות במוצרי מידע, או שמא ראוי כי מידע יותר לשימוש חופשי לכל? איך לאזן בין תביעותיהם של היוצרים לבין זכויותיהם של אלה המבקשים לעשות שימוש ביצירות? מהו הקשר בין קניין רוחני לשליטה תרבותית? כיצד ליישב את המתח בין בעלות ביצירות שהן אבני הבניין של השיח הציבורי, לבין חופש הביטוי? כיצד להבטיח תמריצים להשקעה בייצור תרופות חדשניות, ובה בעת להבטיח כי בריאות הציבור לא תוגבל רק לאלו אשר ידם משגת?

 

הספר מציג את ההסדרים המשפטיים המרכזיים בדיני קניין רוחני ואת השינויים שהתחוללו בהם בעשורים האחרונים. בתוך כך מצביע הספר על תפקידם של דיני הקניין הרוחני, ושל המשפט בכלל, בעיצוב חברת המידע שאנו חיים בה.

 

ד"ר ניבה אלקין-קורן מרצה בכירה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. היא עוסקת במחקר והוראה בתחום הקניין הרוחני, משפט וטכנולוגי ומסחר אלקטרוני. ספרהLaw Economics and Cyberspace: The Effects of Cyberspace on the Economic Analysis of Law ראה אור באנגלית בשנת 2004 .