חדש על המדף

 

מדידה והערכה של תוכניות חברתיות וחינוכיות

יצחק פרידמן

לקטלוג


מדידה והערכה של תוכניות חברתיות וחינוכיות

 

תוכניות חברתיות וחינוכיות מופעלות עלי ידי גופים רבים, בכללם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגונים ציבוריים, ובשנים האחרונות מוסדות פיננסיים פרטיים. גופים אלה יוזמים ומתכננים תוכניות כדי לקדם עניינים חברתיים וחינוכיים, להעלות הישגיים לימודיים, לשפר יחסים בין-אישיים ולהקנות ידע ומיומנויות, וכן להכשיר אנשי מקצוע ולשפר את יכולת תפקודם. כל המעורבים בהפעלת התוכניות, ובייחוד הגופים היוזמים והמממנים אותן, מבקשים לבחון את יעילותן, את תוצריהן, ואת התועלת המופקת מהן. בחינה זו היא מהותה ועניינה של המדידה וההערכה, שכן הערכה תורמת לשיפור התוכניות ומאפשרת לקבל החלטות נבונות באשר להמשך הפעלתן ופיתוחן. 

 

 

ספר זה מציג באופו ידידותי ובהיר, מקיף ועדכני, את תורת ההערכה של תוכניות חברתיות וחינוכיות, ומתאר באורח שיטתי מושגיים בסיסיים בתורת המדידה. הספר מתאר את האסטרטגיות והמודלים הקיימים בעולם ובארץ לעשיית מחקרי הערכה, ומציע מודל חדש להערכת תוכניות - הערכה מטייבת: שילוב של הערכה רספונסיבית והערכה ממוקדת יעדים. 

 

הספר עשוי לשמש ללימוד עצמי וכן להדרכה בהכשרה להערכת תכניות ולמדידת הישגיהן.

 

פרופ' יצחק פרידמן הוא מנהל מכון הנרייטה סאלד - המכון הארצי למחקר למדעי התנהגות, וחוקר בכיר בו. תחומי התמחותו הם פסיכולוגיה ארגונית במערכות חינוך וחברה, הערכה ומדידה. לימד במחלקה לפסיכולוגיה קלינית של בית הספר לחינוך באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ומשנת 1979 בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים.