חדש על המדף

 

קנאת דוד: איש ריב

שבתי טבת

לקטלוג


קנאת דוד: איש ריב

 

"איש ריב", הכרך הרביעי של הביוגרפיה המונומנטלית של חיי דוד בן-גוריון, מתמקד בשנים 1946-1942, שנים גורליות ליהדות אירופה וליישוב בארץ ישראל, אשר הובילו להקמת המדינה.

 

במרכז הכרך הראשון עמד בן-גוריון הצעיר, במרכז הכרך השני - בן-גוריון איש המרות, מקים ההסתדרות, בשנים 1933-;1919. הכרך השלישי התמקד בבן גוריון יו"ר הסוכנות בשנים 1943-1933. הכרך הרביעי מוכיח כי קנאתו של בן-גוריון לעמו ולארצו ודבקותו ברעיון הקמת המדינה עמדו מעל לכל.

 

בן-גוריון רב עם הבריטים על קבלת תוכנית בילטמור כתוכנית המדינית היחידה של התנועה הציונית, שמטרתה הקמת מדינה יהודית לאלתר ולו גם בחלק של ארץ ישראל, ועל עלייה של מיליון יהודים לפחות; הוא רב עם חיים ויצמן, שותפו לתוכנית, ששינה טעמו והסתייג ממנה, וכן עם חברי מפלגתו.

 

במחקר היסטורי מעמיק ויסודי זה דן שבתי טבת בבעיות המרכזיות שהעסיקו את ההנהגה הציונית ואת היישוב בשנות השואה, בניסיונות ההצלה של יהודי אירופה, בהעפלה ובמאבק המזוין בתור ארץ-ישראל, וביחסים עם האצ"ל והלח"י. טבת זורה אור על הדמויות אשר פעלו בארץ ובחו"ל, ועל היריבויות המפלגתיות והאישיות ביניהם. הוא חושף פרקים מחיי משפחת בן-גוריון, ובעיקר, מתמקד במנהיגותו של בן-גוריון וביסודות שהניח להקמת מדינת ישראל.

 

שבתי טבת, הביוגרף של בן-גוריון, הוא מחברם של שלושת הכרכים הקודמים בסדרה זו - בן גוריון הצעיר: איש מרות והקרקע הבוער - אשר ראו אור בהוצאת שוקן, והיו ברובם רבי מכר. על מחקרו זה זכה בפרסי הוקרה רבים. טבת הוא מחברם של רבי מכר רבים נוספים, ובהם חשופים בצריח, קללת הברכה, משה דיין, ורצח ארלוזורוב, שיצאו לאור בהוצאת שוקן.