חדש על המדף

 

שנה לדין וחשבון של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אירועי אוקטובר 2000

תאודור אור

לקטלוג


שנה לדין וחשבון של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אירועי אוקטובר 2000

 

אירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי היו קשים וטראומתיים ללא תקדים. הם לא רק גבו מחיר כבד בנפש וברכוש, אלא גם פערו פצע עמוק ושסע קשה לאיחוי במערכת היחסים העדינה בין אזרחי ישראל היהודים והערבים. נוכח חומרתם של אירועים אלה הקימה ממשלת ישראל ועדת חקירה, בראשות השופט תאודור אור, במטרה לרדת לחקר האמת באשר לגורמים השונים לפרוץ המהומות ולהמליץ על דרכים למניעת הישנותם.

 

ב-1 בספטמבר 2004, במלאות שנה בדיוק להגשת דו"ח הוועדה, נשיא כבוד השופט אור (עתה בדימוס) הרצאה באוניברסיטת תל- אביב, במסגרת תוכנית קונרד אדנאואר לשיתוף פעולה יהודי-ערבי, לסיכום עבודת הוועדה. בהרצאה מקיפה וממוקדת זו שטח השופט אור את עיקרי הגורמים למהומות ולתוצאותיהן, כפי שעלו בממצאי הוועדה. יותר מכל הדגיש השופט אור את מה שכינה "גורמי עומק -  האפליה המתמשכת של אזרחי ישראל הערבים בתחומים שונים ותחושת הקיפוח המפעמת בהם.”

 

מעבר לכך עסקה ההרצאה בהשלכות השונות של דו"ח הועדה. מצד אחד שיבח השופט אור את ההתפתחויות החיוביות (בעיקר בגישה חדשה של המשטרה), ומצד שני מתח ביקורת נוקבת על המשך המחדלים בטיפול הכולל באוכלוסייה הערבית ועל ההתנהלות בעצלתיים של החקירה למציאת האשמים הישירים במעשי ההרג .השופט אור גם הדף בהרצאתו את הטענות העיקריות שעלו בציבור נגד הוועדה, דרכי עבודתה ומסקנותיה, ותיאר את הקשיים שעמדו בפני הוועדה בעבודתה. הרצאתו שופכת אור על התפיסות המרכזיות של ועדת החקירה, ובמיוחד הבלטת עקרון השוויון ומדגישה את חרדתה העמוקה לגבי עתיד היחסים בין יהודים וערבים בישראל.

 

חוברת זו, המביאה את נוסח הרצאתו של השופט אור, היא בבחינת נורית אדומה, המהבהבת ומתריעה בכל עת.