חדש על המדף

האדם האורבני: עיון בסרטו של רידלי סקוט 'בלייד ראנר'

סקוט בוקטמן

לקטלוג


האדם האורבני

 

בלייד ראנר (1982), סרטו העתידני האפל של רידלי סקוט, הוא אחד הסרטים המרכזיים והמשפיעים ביותר שנוצרו במהלך שנות ה-80. העיבוד הקולנועי לרומן "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?" (מאת פיליפ ק' דיק), משלב קונבנציות של פילם נואר עם מדע בדיוני ליצירת חזון סייברפאנקי פורץ דרך של החיים האורבניים במאה ה- 21. הסרט מעצב את לוס אנג'לס שטופת הגשם, אשר משמשת רקע לרפליקנטים שמרדו ולאיש החוק הממונה על חיסולם, כעיר קלאוסטרופובית המאוימת תמידית מפני התפרצויות של מעשי פשע ופריעת חוק. "בלייד ראנר" - על הצילום, התאורה העיצוב, התפאורות והתלבושות, כמו גם האפקטים המדהימים שלו - הצליח לברוא בצורה מהפנטת עולם שהוא בעת ובעונה אחת מוזר ומוכר, אבל גם חדשני לחלוטין.

 

בקריאה מחדשת, רב-גונית, אשר יורדת לפרטי פרטים, מתעכב סקוט בוקטמן, על שלבי ההפקה של "בלייד ראנר" ועל ההתייחסות התיאורטית המעובה אל הסרט מאז נחשף לראשונה ב-1982. בוקטמן מתייחס לסרט לפי הקודים הפוסט -מודרניסטיים שאפיינו חלק ניכר מהדיון הביקורתי שהוקדש לו במהלך השנים, אבל חרף העובדה שהוא מסכים שהסרט בוחן את המתיחויות האופייניות לעידן הפוסט-מודרני - מבוכה ביחס למעמד הסובייקט ושינויים טכנולוגיים - בוקטמן טוען שהסרט נובע למעשה מהחוויה המודרניסטית התמציתית של המאה ה-20, של תפיסת הכרך במונחים של חלל כולא ומשחרר כאחד. בדיונו הוא מתייחס למחקרים הסוציולוגיים-תיאורטיים על אודות האורבניזם המודרניסטי, לצד ביטויו ביצירות אמנות, בעיקר בקולנוע מאז "מטרופוליס" של פריץ לאנג.

 

סקוט בוקטמן הוא מרצה לאמנות וללימודי קולנוע באוניברסיטת סטנפורד ומחברם של הספרים הבאים: Terminal Identity: The Virtual Subject of Postmodern Science Fiction (1993); Matters of Gravity: Special Effects and Supermen in the 20th Century (2003).