מחיר היוהרה: הכיבוש - המחיר שישראל משלמת

שלמה סבירסקי


מחיר היוהרה: הכיבוש - המחיר שישראל משלמת

 

כמעט 40 שנה שולטת ישראל בשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים ובאוכלוסיה הפלסטינית החיה בהם. לכל אורך שנות הכיבוש נקרע הציבור הישראלי לשניים בשאלת "עתיד השטחים", הכורכת בתוכה את שאלת היחסים בין שני העמים, הישראלי והפלסטיני. והנה, מעבר לשאלות הכואבות של צדק, מוסר, זכויות לאומיות וזכויות אדם, ישנה השאלה -  הכואבת לא פחות - של המחיר שמשלמת ישראל על המדיניות שנקטה לאורך כל השנים האלה. ובאמת: כמה זה עולה לנו? למרבה הפלא, עד היום לא ניסה איש לענות על שאלת מפתח זו.

 

ד"ר שלמה סבירסקי, בניתוח שיטתי, רחב ומעמיק, הנשען על מאות מסמכים ומחקרים, מנסה לראשונה לתת תשובה מקיפה לשאלת המחיר שגובה הכיבוש מהמשק והחברה הישראלית מ- 1967 ועד היום. אם ב-20 השנה הראשונות לכיבוש - עד פרוץ האינתיפאדה הראשונה ב-1987 - אפשר היה להעמיד פנים כי השליטה בשטחים "משתלמת" (לפחות למגזרים מסוימים בחברה הישראלית), הנה מאז ועד היום גובה הכיבוש -  לא מעט בגלל ההתנחלויות -  מחיר גדל והולך מכלל החברה הישראלית. והמחיר הוא מחיר כלכלי מובהק, אבל לא רק. הנזק המצטבר לרקמת החברה הישראלית, במיוחד ליסודות החלשים בקרבה, ולדמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית, הוא כבד לא פחות.

 

מחיר היוהרה הוא ספר של עובדות ומספרים, שדרכם משתקפים חייהם של הרבה אנשים, החיים של כולנו.

שלמה סבירסקי, סוציולוג כתב רבות על האי שוויון בישראל. בין ספריו: לא נחשלים אלא מנוחשלים (1981) ו-החינוך בישראל: מחוז המסלולים הנפרדים (1990). פעיל לאורך עשרות שנים בהתארגנויות קהילתיות בתחום הכלכלה והחינוך, ונמנה עם מקימי "ה.ל.ה" ו"קדמה". כיום הוא משמש כמנהל אקדמי של מרכז אדוה, ובמסגרת זו עוסק בניתוח תקציב המדינה. ספרו תקציב המדינה ראה אור לאחרונה בהוצאת מפה ומרכז אדוה.