על מהותה וערכה של הדמוקרטיה

הנס קלזן


על מהותה וערכה של הדמוקרטיה

 

ספר קלסי זה על מהות הדמוקרטיה בא למלא חסר מורגש בספרות היסוד בעברית על המשטר הפרלמנטרי הנהוג בישראל. הספר פונה לאזרח המשכיל, ומטרתו לשכנע שהמשטר הדמוקרטי הוא הערובה הטובה ביותר לחירות האדם. על אף שהספר נכתב בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת, במגמה להגן על הדמוקרטיה מפני תוקפיה הרעיוניים משמאל ומימין, הוא בעל אקטואליות מרשימה דווקא לגבי בעיות משטר במדינת ישראל. שורת הבעיות הנידונות בספר נמצאות על סדר היום הקבוע בישראל: חסינות חברי הפרלמנט, משאלי עם בשאלות פוליטיות, פרישת חברי פרלמנט מסיעתם בפרלמנט, שלילת מנדט מחבר פרלמנט בשל סטייה מקו המפלגה, מעמד האופוזיציה, עיגון מעמדן של המפלגות בחוקה וכו'.

 

 

בספר עשרה פרקים: רעיונות החירות והשוויון וביקורת עליהם; המושג "העם"; הפרלמנט כאבן פינה של הדמוקרטיה המודרנית והפיקציה שהוא נציג העם; הרפורמה הנחוצה בפרלמנטריזם לחיזוק היסוד הדמוקרטי; הפרלמנט וגופים מעמדיים-מקצועיים; עקרון הרוב, הגנת המיעוט ותפקיד האופוזיציה; המנהל ועיקרון החוקיות; רעיון המנהיג, המשטר הנשיאותי ועקרון הפרדת הרשויות: חירות פוליטית וצדק חברתי: ביקורת העמדה המרקסיסטית; דמוקרטיה והשקפת עולם.

 

המחבר הנס קלזן (1973-1881) פעל תחילה בווינה כפרופסור למשפטים וכשופט בבית המשפט לחוקה, משם עבר לאוניברסיטת קלן בגרמניה. עם עליית הנאצים סולק מן האוניברסיטה בגרמניה בשל יהדותו ובשל רעיונותיו. תחילה עבר לשוויץ, ולאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה היגר לארצות הברית. שם לימד באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. קלזן נחשב בעיני רבים גדול המשפטים של המאה העשרים ובעל השפעה רבה על המחשבה המשפטית והמדינית.

 

את הספר תרגם והוסיף פתח דבר שופט בית המשפט העליון (בדימוס) פרופ' יצחק אנגלרד, חתן פרס ישראל למשפט וחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.