אנרכיסטים יהודים

קובץ ב'

עריכה ותרגום: חיים זליגמן, יעקב גורן


אנרכיסטים יהודים

 

זהו הקובץ השני המתמקד בהגותם אנרכיסטים יהודים ובתרומתם למחשבה האנרכיסטים. כידוע, מאז נטבע המושג במאה הי"ט עבר ה"אנרכיזם" תמורות רבות. ראשיתו בתנועה הסוציאליסטית, ואילו בימינו התרחבו גבולותיו והוא מוצא את מקומו יותר ויותר במחשבתם של אינטלקטואלים המייצגים מרווח תודעתי רחב יותר.האנרכיזם התפתח והתגוון וחלחל אל המחשבה הפמיניסטית והאקולוגית, אבל גם האנרכיזם הקלאסי זכה בימינו להתחדשות.

 

קובץ זה מרחיב את המבחר שהוגש בקובץ הראשון. לצד אישים כלזר, לנדאואר ומיהזם נוספו הוגים בולטים שרעיונותיהם העשירו את המחשבה האנרכיסטית במאה העשרים. אמה גולדמן, אלכסנדר ברקמן, פול גודמן ומוריי בוקשין הם מן הבולטים שבהם. כולם יהודים. כמה מכתביהם שתורגמו במיוחד לקובץ זה, מעניקים הזדמנות להכיר מקרוב את הגותם ורעיונותיהם, שחשיבותם למחשבה האנרכיסטית המודרנית אינה מטלת בספק.

 

חיים זליגמן, חבר גבעת ברנר (מאז 1936), פעיל, חוקר ומרצה ביד טבנקין ובאפעל זה יותר מ-30 שנה. הרצה באוניברסיטת קאסל ובאוניברסיטת ביליפלד בגרמניה, בה קיבל תואר PHD. ספרו על פעולתם החינוכית של מורי בתי- ספר תיכוניים ברפובליקת ויימר פורסם בגרמניה; כמו כן פרסם מאמרים בכתבי- עת שונים בארץ ובגרמניה בתחומי ההיסטוריה והחינוך.         

 

יעקב גורן, חבר גנוסר ועמית מחקר ביד טבנקין. בעל תואר שלישי להיסטוריה של עם ישראל מטעם האוניברסיטה בעברית.

מספריו: העימות הקובע; עדויות נפגעי קישינוב 1903; ביוגרפיות של ישראל בר- יהודה, ברל רפטור, דוב הוז וארתור רופין.