נשים יהודיות במרוקו: דמותן בראי מכתבים מן השנים 1905-1733

אליעזר בשן

 

נשים יהודיות במרוקו

 

ספר זה פותח צוהר לתיאור חיי הנשים היהודיות במרוקו בשנים 1773- 1905, בהביאו ממכתביהן, ממכתבים שנכתבו בשמן וממכתבים עליהן. מכתבים אלה מתפרסמים כאן זו הפעם הראשונה מתוך כתבי יד השמורים בארכיונים הלאומיים של בריטניה ושל ארצות הברית, והם חלק מכלל התכתובת שניהלו דיפלומטים של מדינות אלה במרוקו עם נושאי תפקידים אחרים במשרדי הממשלה השונים בתקופה הנדונה. עד כה היו המקורות לתיאור חייה של האישה היהודייה במרוקו כתבים עבריים לסוגיהם (ספרות השו"ת, דרשות, תקנות,זיכרונות,סיפורי עם, שירים ועוד) וכן מקורות לועזיים, כגון יומני תיירים ומבקרים זרים שכתבו בין השאר על האישה היהודייה. זהו אפוא הספר הראשון בנושא זה המבוסס על ארכיון דיפלומטי.

 

הספר שלפנינו כולל מאה מכתבים ותעודות אחרות, המוצגים בלשון המקור, אנגלית, ומלווים בתרגום או תמצית בעברית. כן מוצג הרקע לאירוע המתואר בהם. מן התעודות עולה מידע על תחומי החיים השונים שנשים היו מעורבות בהם מעורבות פעילה או סבילה, ומשתקפת בהן גם הוויה היהודית במרוקו בכללותה.

 

המחבר, פרופ' אליעזר בשן, מן המחלקה לתולדות ישראל באוניברסיטת בר- אילן, עוסק עשרות שנים בהוראה ובחקר חיי היהודים במזרח התיכון ובצפון אפריקה, מגירוש ספרד עד הזמן החדש. פרסם ספרים ומאמרים רבים בכתבי עת בארץ ובחו"ל. פעיל בתחום החינוך ובהפצת המורשת של היהודים במזרח ובמגרב. ספרו הקודם שראה אור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן -  "היהודים במרוקו במאה ה- 19 והמיסיון האנגליקני" (תשנ"ט).