ציור דמות אנוש וציור משפחה: כלי עזר לאבחון פגיעה מינית ופיזית

פרופ' רחל לב- ויזל


ציור דמות אנוש וציור משפחה

 

הספר עוסק בשימוש בציור דמות אנוש וציור משפחה ככלי לאבחון והערכה של פגיעה מינית ופיזית. מטרת הספר היא הבנה וניתוח של ציורים של גורמים המעורבים באלימות פיזית ומינית, ילדים ובוגרים, תוקפים וקורבנות. התוקפים: בעלים אלימים, פדופילים, אנסים: הקורבנות הישירים: נפגעי תקיפה מינית, נשים, קורבנות לאלימות בין-זוגית, ילדים מוכים; קורבנות שאינם ישירים: ילדים עדים לאלימות בין הוריהם, ילדים שאביהם רצח את אימם.

 

הספר כולל בתוכו הנחיות כלליות בהקשר לאבחון והערכה של אינדיקטורים ספציפיים המצביעים על הפרעות אישיות כגון הפרעות דיסוציאטיביות, נטייה לשימוש באלימות ועוד. מלווה בכחמישים ציורים המדגימים את הנושאים השונים. בנוסף, מוצגים תרשימים המציגים את הצורות הייחודיות של כל אחד מן האינדיקטורים המבחינים בין סוגי התנהגות או הטראומה השונים, כל אלה ישמשו את הקורא להבנה מעמיקה יותר של הציור.

 

רחל לב- ויזל היא פרופסור חבר, ראש המגמה לטיפול באמנות במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מזה שנים עוסקת במחקר בתחום הטראומה ואלימות במשפחה. כמטפלת אינדיווידואלית וקבוצתית בקורבנות לאלימות מינית ופיזית, פיתחה טכניקות יצירתיות בטיפול, שכוללות טכניקות מילוליות ולא- מילוליות. פרסמה מאמרים רבים בכתבי עת מדעיים, העוסקים באבחון טראומות, מגבלות תפקודיות ונטיות התנהגות באמצעות ציור דמות אנוש וציור משפחה.