חדש על המדף


הודנה: הרפתקה מדינית

אייל ארליך


הודנה

 

הודנה: הרפתקה מדינית הוא מסמך היסטורי ואישי מרתק, המתעד ארבע שנים של פעילות נמרצת מאחורי הקלעים של הפוליטיקה הישראלית ומאמצים בלתי פוסקים להוליד יוזמה מדינית ולקדם אותה. המסלול שעברו אייל ארליך וחבריו למסע כתוב כסיפור הרפתקאות עוצר נשימה.

 

תחילתו של המסע בניסיון לגייס אישים מכל קצווי המפה הפוליטית בישראל לתמיכה במהלך. מעבד-אלוהאב דראושה, שהצטרף מיד כשותף ליוזמה, דרך הנשיא קצב שעודד אותה, ועד אריאל שרון שהתנגד לה. המשכו בפגישות מסעירות עם אישים פלסטינים: ג'בריל רג'וב, מוחמד דחלאן ואחרים, ובשיאן שש פגישות מדהימות, בעיצומה של האינתיפאדה, עם יאסר ערפאת הנצור בלשכתו במוקאטעה. המסע עובר גם בקהיר ובעמאן, ביריחו וברמאללה.

 

 

גם אם קשה עדיין להעריך את תרומתה של היוזמה, אין ספק שאייל ארליך וחבריו האירו באור חדש את המושג המסורתי הודנה, הפכו אותו למטבע לשון מוכרת בשיח הפוליטי העולמי, והעלו אותו על סדר היום כאפשרות אחרת וסבירה מאוד בדרך לשלום.

 

אייל ארליך אינו גנרל ואינו פוליטיקאי. הוא אזרח מן השורה שהגה רעיון יצירתי ומקורי, לנסות להשתמש במנגנון הפיוס המסורתי של החברה והתרבות הערבית כדי להביא להפסקת אש. המטרה: לעצור את שפיכות הדמים, ולו לפסק זמן שיאפשר להתחיל משא ומתן בינינו לבין הפלסטינים.