קצרים אופטימיים
סטודנטים יקרים,

שוב אנחנו פה עם קצרים או"פטימיים והפעם עם גיליון מיוחד לקראת חג האביב. שמחנו לקבל את תגובותיכם החמות על הגיליון הראשון.
המשיכו להיות עמנו בקשר, ספרו לנו מה מעניין אתכם ועל מה תרצו לקבל מידע ועדכונים. בגיליון הנוכחי נביא בפניכם מידע מעודכן על תכניות לימודים חדשות. נספר לכם על מרכז לימוד חדש בטמרה, על האתר המחודש של למדא – חנות הספרים של האו"פ ומבצעי ההנחות שבה ועוד ועוד. כמובטח אנו מפרסמים תגובות קוראים במדור "היידפארק" – במה להבעת דעות. חג פסח שמח וחופשה מהנה!

קריאה או"פטימית!
דיקנט הלימודים
מבזקים
למדא שמחה לבשר על העלאת אתר מחודש
למדא בדף הבית של למדא – חנות הספרים של האוניברסיטה הפתוחה תוכלו לקבל עדכונים שוטפים על הספרים החדשים שהגיעו לחנות, והם מוצגים לראווה בחלון האתר.
כעת גם אפשר לאתר את ספרי הלימוד בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה באמצעות כלי חיפוש מגוונים ונוחים יותר.
בתהליך ההזמנה של הספרים באתר למדא נעשו כמה וכמה שיפורים לנוחות המשתמשים:
1. ביצוע הזמנת ספרים באתר באמצעות תשלום בכרטיס אשראי.
2. קבלת עדכונים ומידע על ספרים ומבצעים בלמדא לפי תחומי עניין, ישירות לדוא"ל האישי לפי בקשה.
נוסף לכך מופעל באתר לוח מודעות, ובו פירוט מבצעים ואירועים מיוחדים בלמדא. בכל חודש נגוון ונפתיע עם מבצעים חדשים, לכן כדאי להיכנס לאתר מפעם לפעם ולהתעדכן. לרגל פתיחת סמסטר ב2006, למדא מציעה למכירה את כל הספרים בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה בהנחה של 20% ממחיר מחירון. המבצע יימשך עד 20 באפריל 2006.
פרטים נוספים באתר: https://www.openu.ac.il/Lamda1/

פרויקט תיכוניסטים חדש באשדוד
מאת: רחל רימר
פרויקט כיתות מופת בעיר אשדוד הוא פרויקט חדש לתלמידי תיכון, פרי יוזמתו של מינהל החינוך בעיריית אשדוד, בנוסף ל"פרויקט מצוינות אשדוד", הפועל בעיר זו השנה השנייה.
כיתות מופת מתאפיינות בתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה ללימודים, בשעות לימוד רבות ובדגש המושם על תחומי המתמטיקה והמדעים המדויקים ועל פיתוח חשיבה מתמטית ומחקרית. מטרת הפרויקט היא להעניק לתלמידים אלו "טעימה אקדמית" מתחומי המדעים המדויקים. כל התלמידים שביקשו לקחת חלק בפרויקט, השתתפו עם הוריהם בכנסי הסברה שנערכו בבתיה"ס מטעם האו"פ, ועברו ריאיון אישי. בתום הכנסים ותהליכי המיון נרשמו לפרויקט 114 תלמידים, ונפתחו קבוצות הנחיה בארבעה בתי"ס:
מקיף ג, מקיף ט ומקיף ז בחרו ללמוד את הקורס בגאולוגיה, "צפונות כדור הארץ".
מקיף ד בחר ללמוד את הקורס, "מבוא לסטטיסטיקה ולהסתברות לתלמידי מדעים".
אנו מאחלים לימודים מעניינים והצלחה לסטודנטים הצעירים בעיר אשדוד!


"תכנית מהסרטים" באוניברסיטה הפתוחה
טעימות ונגיעות מתכנית הקולנוע של האוניברסיטה הפתוחה
המחלקה לספרות, לשון ואמנויות באוניברסיטה הפתוחה מזמינה אתכם לחמישה מפגשים בנושאים קולנועיים שיתקיימו בסינמטק בת"א. כל מפגש יאפשר לקהל לטעום על קצה המזלג מהחומרים הנלמדים בקורסים לקולנוע באוניברסיטה הפתוחה.
פרטים נוספים על אודות התכנית באתר: https://www.openu.ac.il/academic/Arts/modaa0306.html


כותבים עבודה סמינריונית? לרשותכם סדנה מתוקשבת
מאת: שלומית זרחוביץ
סדנה מתוקשבת לכתיבת עבודות פותחה באוניברסיטה הפתוחה כדי לסייע לכם, הסטודנטים, להכיר ולתרגל את המיומנויות הנדרשות לביצוע השלבים של כתיבת החומר בדרך לכתיבת עבודה סמינריונית ועיבודו. נושאי הסדנה: מיקוד נושא המחקר, ניסוח שאלת המחקר, קריאת מאמרים מדעיים, ארגון וסינתזה של החומרים שנאספו וכתיבה אקדמית. התכנים של סדנה זו דומים לאלה של הסדנה הפרונטלית המוצעת לסטודנטים על-ידי היחידה להדרכה בלמידה במרכזי הלימוד. היא פותחה בשיתוף פעולה בין היחידה להדרכה בלמידה ומרכז שה"ם - המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה, כדי לאפשר לסטודנטים שאינם משתתפים בסדנה הפרונטלית להכיר ולתרגל את המיומנויות של כתיבת עבודות בלימוד עצמי.


"יום המנחה" באוניברסיטה הפתוחה
"יום המנחה" נערך באוניברסיטה הפתוחה ביום רביעי, 22.3.06, בהשתתפות מנחים מכל רחבי הארץ. לאחר התכנסות ופגישה עם ראשי המחלקות האקדמיות ומרכזי ההוראה שבאו לקבל את פניהם, יצאו המנחים לסיורים ברחבי הקמפוס החדש ברעננה.
ההרכב המוזיקלי של האוניברסיטה הפתוחה, "הפתעה מוזיקלית" פתח את חלקו השני של המפגש, והפתיע את הנוכחים ביצירות מוזיקליות בסגנון ג'אז ומוזיקה קלה בשילוב עם שירה.
במהלך המפגש התקיים דיון פתוח עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' גרשון בן שחר, סגנית הנשיא לעניינים אקדמיים, פרופ' אורה לימור ודיקן הלימודים, פרופ' יצחק דותן. במהלך הדיון העלו המנחים נושאים ובעיות הקשורים בתפקיד המנחה.
לאחר ארוחת ערב חגיגית נחתם האירוע בהרצאתו המרתקת של הסופר מאיר שלו על רות, הסבתא המואביה של דוד המלך.


מבזקים נגן חובב? תמיד רצית לנגן בהרכב? מקומך אִתנו!
ההרכב המוזיקלי של האו"פ פותח את שעריו למצטרפים חדשים
באוניברסיטה הפתוחה פועל מזה כשנה, בשיתוף עם דיקן הסטודנטים, הרכב מוזיקלי בהנחיית המוזיקאי קובי משעל. ההרכב כולל עובדי אוניברסיטה, סטודנטים ובוגרים. מטרת חברי ההרכב היא לפתח את יכולת הביצוע, להופיע בטקסים ואירועים של האו"פ ובמסגרות נוספות, והעיקר – להיפגש אחת לשבוע, לשעתיים של כיף.
ההרכב כולל, נכון להיום, שמונה חברים המנגנים במגוון כלים: פסנתר, תופים, גיטרות, כלי נשיפה, וביניהם גם זמר וזמרת. ההרכב עובד הן על קטעים כליים והן על קטעים המשלבים שירה, בסגנון ג'אז ומוסיקה קלה. ההרכב המוזיקלי פותח את שעריו למצטרפים חדשים המנגנים במגוון כלים כגון: בס, כלי הקשה, כלי נשיפה ועוד. הכישורים הנדרשים הם יכולות ביצוע וקריאת תווים ברמה בסיסית בלבד, וחשוב מכול – רצון ונכונות להתמיד ולהשקיע.
לקבלת פרטים נוספים יש לפנות לדידי לופו באמצעות הדואר האלקטרוני: [email protected].
ההרכב ישמח להתרחב ולקלוט אליו נגנים נוספים!
קצרצרים
יוסף בודקו, איור לשיר זהר של חיים נחמן ביאליק
*  "מחווה לגומחה III", תערוכת הדפסים: יוסף בודקו מצייר בעברית
התערוכה נפתחה ביום חמישי 30 במארס 2006, בקמפוס האו"פ ברעננה בבניין הכיכר, קומה 1-, ותימשך עד 15 במאי 2006.



יוסף בודקו, איור לשיר זהר של חיים נחמן ביאליק.
אופטק
למידה שיתופית בסביבת וויקיאו"פ
מאת: עדנה טל, חגית טל
ויקיאופ סביבת וויקי (Wiki) היא כלי ושיטה לבנייה וניהול של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט בהם התוכן נכתב ונערך במשותף על-ידי הגולשים. כל אחד יכול ליצור טקסט חדש וכן לשפר טקסט שמישהו אחר יצר.
מיזם דומה מוכר ביותר הוא הוויקיפדיה, שהיא אנציקלופדיה חופשית שמתפתחת ומתעדכנת כל העת על-ידי הגולשים וביוזמתם.
מרכז שה"ם באוניברסיטה הפתוחה החל בסמסטר א2006 לשלב את סביבת וויקי ככלי ללמידה שיתופית בקורסים האקדמיים. סביבה זאת מכוּנה וויקיאו"פ. בשונה מפורום שבו הסטודנטים שולחים הודעות למאגר משותף, ואלה מוצגות ברצף אחת אחרי השנייה, בסביבת וויקי יוצרים הסטודנטים תוצר אחד משותף שמשתכלל תוך כדי שיתוף פעולה מתמשך ביניהם ומבלי לפגוע באחידות התוצר הסופי.
סביבת וויקי שומרת את הגרסאות הקודמות של הטקסט המשותף, ויודעת לשייך בין כל גרסה לבין המשתמש שערך אותה. באופן זה ניתן להבחין בתרומתו האישית של כל סטודנט לתוצר הסופי. להלן מספר דוגמאות:
*  בקורס "טכנולוגיות ולמידה" בתואר שני בחינוך נתבקשו הסטודנטים במסגרת מטלת חובה (וויקי-ממ"ן) להקים במשותף מאגר מונחים של נושאי הלימוד בקורס.
*  בקורס "חשיבה היסטורית" הוזמנו הסטודנטים לכתוב במשותף את ההיסטוריה מנקודת המבט שלהם, כדי להתנסות בשאלות יסוד של הקורס. .
*  בקורס "תורת החיסון" יתבקשו הסטודנטים לפתח ביחד תרכיב חיסון לשפעת העופות.
היידפארק
משוב לשיעורי "אופק"
ד"ר אבנר כספי שלום רב,
מצאתי לנכון להביע את דעתי בנושא שאינו קשור ישירות לקורס אבל קשור ללמידה מרחוק. באחד הקורסים המתקדמים שלי השתמשתי לראשונה בשיעורי האופק שניתנו במהלך הקורס ואשר אליהם הייתה גישה מאתר הקורס. זה היה קורס אשר לא יכולתי להגיע ולהשתתף בשיעורים ומצאתי שצפייה בשיעורי האופק הביאה לכך שהרגשתי "בעניינים", שאני לא מחסירה את החומר ושעכשיו, לפני הבחינה אני עדיין יכולה לחזור ולצפות בהרצאות.
ברצוני לציין כאן ששיעורי אופק מוקלטים, ובעלי גישה מאתר הקורס, הם דבר ענק. אני ממליצה בחום להשתמש בכלי המדהים הזה שמאפשר לכל מי שלא יכול להגיע לשיעורים מסיבות כאלו או אחרות. זה מאפשר חיבור מצוין להרצאות, לדעת מהן הדרישות והציפיות וכמובן, שמי שנכנס לצ'אט תוך כדי ישנו הקשר הישיר לשיעור.
לסיום, אבקש להודות לך ולכל צוות הקורס "סוגיות בחינוך מיוחד", נהניתי והחכמתי מאוד.
תודה רבה,
ג. י.
פרומו
האוניברסיטה הפתוחה מקיימת במהלך השנה ימי עיון ואירועים בקמפוס החדש ברעננה.
נשמח לראותכם באירועים הקרובים. תכנית מפורטת של האירועים תמצאו בקישורים הבאים:
*  יום עיון לציון יום השואה והגבורה תשס"ו
24 באפריל 2006, בשעה 14:00.
*  צלילים: סדרת קונצרטים בליווי הסברים באוניברסיטה הפתוחה ברעננה, אנסמבל למוסיקה קאמרית תל אביב.
הקונצרט השישי בסדרה ייערך ביום חמישי, 27 באפריל 2006, בשעה 20:30.
*  מרחבים וזכרונות בקולנוע הפלסטיני
28 באפריל 2006, בשעה 14:00 בסינמטק תל-אביב
*  עצרת זיכרון לחללי מערכות ישראל
30 באפריל 2006, בשעה 11:00.
*  יוצאי תימן בארץ ישראל
10 במאי 2006, בשעה 16:00

זה עתה יצאו
תכניות לימוד חדשות:
תואר בוגר במדעי הטבע בהדגשת ביוטכנולוגיה
הוועדה האקדמית אישרה תכנית ל"תואר בוגר במדעי הטבע בהדגשת ביוטכנולוגיה". התכנית תופעל החל מסמסטר א2007.
מטרת התכנית היא להקנות לסטודנטים ידע בסיסי בתחום הביוטכנולוגיה, ולהעניק להם כלים שיאפשרו להם להמשיך ולהתמחות בביוטכנולוגיה במסגרת לימודים לתואר שני, או להשתלב בעבודה באחד ממפעלי הביוטכנולוגיה בארץ.
ביוטכנולוגיה היא תחום מדעי העוסק בדרכים המאפשרות לנצל תהליכים ביולוגיים באורגניזמים, ברקמות ובתאים מסוגים שונים כדי לייצר מגוון מוצרים המנוצלים לרווחתו של האדם.
כיום מקובל לחשוב שהתעשיות הביוטכנולוגיות יירשו את מעמדן של תעשיות ההיי-טק, ששגשגו במאה ה-20, בכלכלה העולמית. בישראל פועלות יותר מ-150 חברות העוסקות במחקר, בפיתוח ובייצור של מוצרים בשיטות ביוטכנולוגיות ובתמיכה בתעשיות ביוטכנולוגיות. לפי התחזית של המועצה הלאומית לביוטכנולוגיה שבמשרד המדע, ההשקעות הממשלתיות והמוסדיות במיזמים ביוטכנולוגיים יגדלו מאוד בשנים הבאות, מה שיחייב הגדלה ניכרת של כוח-אדם בעל ידע ומיומנויות בתחום.
פרטים נוספים על אודות התכנית מופיעים בידיעון האקדמי תשס"ז.


בוגר לתואר דו-חוגי בהיסטוריה ותחומי ידע אחרים
התכנית הדו-חוגית מאפשרת לסטודנט לשלב את לימוד ההיסטוריה עם לימודים של תחומי ידע אחרים. הבחירה בתחום הידע השני נתונה לשיקוליו ולטעמו של הסטודנט, על-פי היצע התכניות שתאושרנה. קיימים כמה שילובים "טבעיים", שבהם קיימת השלמה הדדית והפריה הדדית.
כך,למשל, היסטוריה ומדעי המדינה (למי שרוצה לפנות למדעי החברה); או היסטוריה וספרות (למעוניינים במדעי הרוח והתרבות); או היסטוריה ומחשבת ישראל (למעוניינים במדעי היהדות). עם זאת, אפשר לחשוב גם על שילובים אחרים, כמו היסטוריה וכלכלה, היסטוריה ומתמטיקה, או היסטוריה ופסיכולוגיה, על-פי נטיית לבו של הסטודנט. לא בכל התחומים הללו יש עתה לאוניברסיטה הפתוחה ב"א דיסציפלינרי, אך בכולם קיימים קורסים שעשויים להשלים היטב את התכנית המוצעת .

התכניות המוצעות עתה:
"בוגר לתואר דו-חוגי בהיסטוריה ובחינוך"
"בוגר לתואר דו-חוגי בהיסטוריה ובסוציולוגיה"
"בוגר לתואר דו-חוגי בהיסטוריה וניהול"
פרטים נוספים על אודות התכניות מופיעים בידיעון האקדמי תשס"ז.


קורס חדש:
מבוא לקריפטוגרפיה (20580)

מאת: ד"ר תמיר טסה
במובנה הקלסי, קריפטוגרפיה היא העיסוק בצפנים ("קריפטוס" = נסתר, "גרפיה" = כתיבה). עיסוק זה היה לאורך מאות שנים נחלתם של אנשי צבא ודיפלומטיה. במאה האחרונה עבר תחום זה מהפכה אדירה והפך למדע, שהשלכותיו על חיינו בעידן האינטרנט והתקשורת המודרנית מרחיקות לכת. מדע הקריפטוגרפיה עוסק באבטחת מידע. הכוונה אינה רק להצפנה ופענוח אלא גם לחתימות דיגיטליות, אימות וזיהוי, שיתוף סודות, הסתרת מידע ועוד נושאים רבים הקשורים לאבטחת ההעברה והעיבוד של מידע. הקורס החדש, המיועד לתלמידי מדעי המחשב והמתמטיקה, כולל את הנושאים הבסיסיים בקריפטוגרפיה, ומומלץ בחום למי שמעונין להבין מושגים כמו: מפתח הצפנה, שיטות סימטריות, שיטות מפתח פומבי, חתימות דיגיטליות, גורם מאשר ועוד.
הקורס הוא בעל אופי תאורטי ומאוד מתמטי במתכונתו, אך יכלול גם דיון ביישומים.
פרטים נוספים על אודות הקורס ותנאי קבלה ראו באתר הקורס:
https://www.openu.ac.il/courses/20580.htm
מרכז לימוד חדש
מרכז לימוד חדש בטמרה
בתמונה: פרופ' אורה לימור, סגנית הנשיא לעניינים אקדמיים. מרכז לימוד חדש של האוניברסיטה הפתוחה נפתח בטמרה, בביה"ס התיכון ע"ש ד"ר הישאם אבו רומי. בטקס הפתיחה שהתקיים, השתתפו רבים מתושבי טמרה וסטודנטים הלומדים במרכז.
כיבדו בנוכחותם את טקס הפתיחה פרופ' אורה לימור, סגנית הנשיא לעניינים אקדמיים, פרופ' יצחק דותן, דיקן הלימודים, מר סלאח טהה, מפקח משרד החינוך, מר עאדל אבו אלהיג'א, ראש העיר טמרה, גב' יוסרא חג'וג', היועצת האקדמית ומנהלת מרכזי הלימוד בנצרת ובטמרה, מר אחמד מטלק, מר אחמד חיג'אזי, מר מחמד שמא מ.מ.ח ומנהל ביה"ס חאלד חיג'אזי. אבראהים חסאן, הרכז של מרכז הלימוד, הנחה את הטקס.
מר עאדל אבו אלהיג'א, ראש העיר, שבעבר היה סטודנט באוניברסיטה הפתוחה, ציין את חשיבות הקמתו של המרכז, שיסייע לבוגרי ביה"ס התיכון להשתלב בלימודים אקדמיים. הוא הוסיף והדגיש, שההשכלה עומדת בראש סדר העדיפויות של העירייה, ושמרכז זה יהווה מוקד משיכה גם עבור לומדים מיישובים סמוכים.
פרופ' לימור ופרופ' דותן, שהיו בין הדוברים בטקס, הביעו את שביעות רצונם מפתיחת המרכז והודו לגב' יוסרא חג'וג' על שהוציאה את הרעיון מהכוח אל הפועל, כך שכבר בסמסטר הראשון לפעילות המרכז נפתחו בטמרה שתי קבוצות לימוד : בחינוך ובמזרח תיכון. בתמונה: ריקוד דבקה בטקס הפתיחה
בתמונה: ריקוד דבקה בטקס הפתיחה. לסרטון אנא לחצו כאן.
שישים שניות על..
גם אקדמי וגם אקטואלי: ביטחון סוציאלי ומדיניות חברתית!
מאת: ענת מאור*
מדינת הרווחה, ובייחוד המדיניות המעצבת אותה בישראל, עוברת תמורות דרמטיות בשנים האחרונות.
מושגים כמו צדק חברתי, הזכות לקיום בכבוד, סף העוני, זִקנה בכבוד, פנסיה, קצבאות ילדים, זכויות נשים והורות, היחס לנכים, ביטוח אבטלה, הבטחת הכנסה – כל אלה הם נושאים הנתונים במחלוקת ציבורית, אקדמית ופוליטית.
הדילמות בין "חברתיים" לבין "כלכליים" היוו מוקד הדיון במערכת הבחירות האחרונה. צמיחת מפלגת הגמלאים וחיזוק מפלגות חברתיות אחרות קוראים תיגר על המדיניות הכלכלית-חברתית שאפיינה את ישראל בשנים האחרונות. נושאים דוגמת ביטחון סוציאלי ומדינת רווחה ניצבים בימים אלה בלב המשא ומתן הקואליציוני.
הקורס "ביטחון סוציאלי", שנוגע בנושא חם ומרכזי בשיח הציבורי בישראל של שנת 2006, עוסק בדילמות אקטואליות אלו, בהקשרים כלכליים, חברתיים, משפטיים ופוליטיים.
ספר הקורס נכתב על-ידי פרופ' רות בן-ישראל, כלת פרס ישראל לחקר המשפט והחוקרת המובילה בתחומי העבודה והביטחון הסוציאלי.
* מרכזת ההוראה של הקורס היא ענת מאור, חברת כנסת לשעבר, שעסקה בחקיקה ובקידום נושאים כמו ביטחון סוציאלי ומדיניות חברתית בתקופת כהונתה בכנסת.

על סדר היום
לינה משותפת בקיבוצים
איור
הבמאית תמר פיינגולד הייתה אורחת "הרצאה וסרט", בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה עם סרטה "בית הילדים", העוסק בחוויית (וטראומת) הלינה המשותפת בקיבוצים. בקיץ 2005 התקיימה במוזיאון תל-אביב תערוכה בשם "לינה משותפת", ובה לקחו חלק אמנים יוצאי קיבוץ, שתיארו באמצעות יצירותיהם את חוויית הלינה המשותפת שעברו בילדותם. חשבון הנפש של כל אחד מן היוצרים עם חוויות העבר, ההורים ומוסדות הקיבוץ רלבנטי עבורם גם היום כהורים, כבעלי משפחות, כבודדים וכמובן כאמנים יוצרים. הסרט "בית הילדים" עוקב אחר תהליך היצירה של עדית לבבי-גבאי, זיו בן-דב, אפרת נתן, רונית אגסי ושולה קובו במהלך חודשים אחדים עד להקמת התערוכה. במקביל, עוקב הסרט אחר דמותו של האדריכל חגי תמיר, מעצב התערוכה. גם חגי גדל בקיבוץ, ובניית בית הילדים במוזיאון היא המיצב הפרטי שלו. "בית הילדים" הוא סרט על חוויות ילדות, תחושות, כאבים וזיכרונות סביב החוויה הייחודית של הלינה המשותפת. בסרט משולבים קטעי ארכיון הלקוחים מתוך סרטים שהופקו בשנות החמישים בתנועה הקיבוצית. הסרטים "מטעם" יוצרים ניגוד חריף לכאב העכשווי האותנטי של האמנים. לאורך כל הסרט נשמע קולן של המטפלות והאמהות הקשישות, המביטות על החינוך המשותף ממרחק זמן של עשרות שנים, מצדיקות אותו, מבינות אותו ולפעמים גם עושות חשבון נפש מחודש. הסרט זכה למענק מטעם הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה לפיתוח סרט תיעודי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה בשנת 2005, והופק בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.
יש לכם הערות, הארות, הצעות? נשמח לקרוא. שלחו את תגובותיכם אל [email protected].
תגובות קוראים/ות יפורסמו לפי בחירת המערכת.

קצרים או"פטימיים יוצא לאור על-ידי דיקנט הלימודים בעריכת יוכי ריץ ורעות הררי. עריכה לשונית: אפרת אבינרי. עיצוב גרפי: זאב פרל.
כתובת המערכת: [email protected]