15 אסכולה 12 לבן המין שלי', מי אני שאתווכח איתו? מי אני שאגיד לו שהוא טועה? יש פסוק בתורה – ויש מציאות. צריך לקבל את המציאות. "דוגמה שלישית ואחרונה שאני רוצה לתת נוגעת לקשר בין דת ומדינה – סיפור מאוד מורכב בישראל. צריך להודות ביושרה שהתורה שהתפתחה לאורך הדורות הייתה בגלות ושחז"ל כלל לא דנו בחיים בארץ ישראל. אז לגזור מהכתובים שאסור להפעיל רכבת בשבת או שאסור לשרת בצבא בשבת – זאת קפיצה חדה מדי. צריך להיות זהירים עם קביעות כאלה. "דבר נוסף שכדאי לזכור הוא שאנחנו כיום חיים במציאות אחרת. אם תלך מאות שנים אחורה – כל העם היהודי שמר מצוות, מאה אחוזים. ומי שלא שמר מצוות, כבר לא היה חלק מהעם היהודי או שהיה מומר. היום המציאות אינה בינארית כמו אז. אנשים רואים את עצמם כשייכים לעם ישראל – גם במדינת ישראל וגם במקומות אחרים בעולם – מבלי לשמור תורה ומצוות במובן הקלאסי. "אז מה עושים עם המורכבות הזאת? ובכן, כשאני בא לדון על תחבורה ציבורית בשבת או על עבודות רכבת בשבת או על פעילות משטרה בשבת או על בתי חולים בשבת, אני לא יכול וגם לא מוכן להגיד 'יש שולחן ערוך ושיישרף העולם'. זה לא עובד ככה יותר. אני צריך להתבונן, ואז אפשר לדבר ולחפש פתרונות שונים שיתאימו למציאות המורכבת. ולי חסרה מאוד ההתייחסות למורכבות בשיח הדתי, הגישה החד־חד־ערכית הזאת מאוד מפריעה לי. , כלומר שייך לדור הצעיר של ההנהגה 31 אתה בן הדתית. איך אתה מסביר שהצעירים היום נהיים אפילו יותר שמרניים מהרבנים שלהם? שהם דבקים בקלה כבחמורה שבמצוות ומקצינים דווקא לכיוון השמרני? אם אנחנו חברה חפצת חיים, אז הדרך להילחם באויבים שלנו היא קיומו של צבא חזק. לא יכול להיות שיש אנשים שחייבים לשרת ואחרים שמקבלים פטור. יש פסוק בתורה, ויש מציאות. הפגנת תמיכה במצעד הגאווה בירושלים. Yaffa, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Common
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==