ASCOLA_12_Dec-2025

12 אסכולה 16  "חלק מהתשובה טמון בגוף השאלה – יש משהו סוציולוגי בכל העולם, שהיה נכון ועודנו נכון בכל חברה אנושית, שבני נוער ואנשים צעירים רואים את העולם בצורה 20 בתחילת שנות ה־ פחות מורכבת, ומסתכלים עליו בשחור־לבן. ככל שאנשים מתבגרים הם מבינים שיש יותר מורכבות. אני מניח כך מראש, ולא נבהל. כמנהל בחטיבת הביניים בשחרית אני מתמודד עם התופעה מול התלמידים שלי. "אני חושב שצריך לחנך מגיל צעיר לחשיבה מורכבת. אני לא מקבל את המציאות הזאת כגזרת גורל, מאמין שיש מה לעשות. אפשר לדבר עם בני נוער ולחנך אותם לחשיבה מורכבת, וצריך אנשי חינוך שיעשו את זה. חשיבה מורכבת נעשית קודם כל כלפי עצמי. כשאני מלמד תנ"ך, גמרא או היסטוריה – אם אני מביא טקסט אחד, ואז טקסט אחר שמסתכל על אותה הסוגיה בצורה הפוכה – אני משיג אפקט מתאים. זה בכובע שלי כמחנך. ואני יכול גם להגיד בכובע שלי כאבא לשלוש בנות – חשוב לי לחנך אותן לחשיבה מורכבת. "בסוף הפתרון שלי לשיח הדתי הוא ללמוד תורה ולגלות שהתורה מאוד מאוד מורכבת. מי שלומד תורה ברצינות יודע שאין שום דבר בתורה שהוא חד־משמעי עד הסוף. אין אף ציווי בתורה שהוא חד־משמעי. אפילו הציווי הכי הכי ברור ומוסרי בתורה של 'לא תרצח' – אפילו הוא לא מוחלט באופן מלא. ספר הזוהר מציין באחד המקומות שבמלחמה לפעמים צריך להרוג אנשים, אז אפילו כאן יש מורכבות. תמיד יש מחלוקות ודעות שונות, כי ככה התורה שלנו בנויה. המציאות לא פשוטה, וגם האמונה הדתית שלנו לא צריכה להיות פשוטה". סבא־רבא שלך היה הרב עובדיה יוסף, אחד הדמויות הדתיות והפוליטיות החשובות בתולדות המדינה. מה למדת ממנו? "הרב עובדיה מהווה חלק מאוד משמעותי משנות הילדות שלי ומהזהות שלי. הוא נפטר כשהייתי , ושנות ההתבגרות שלי עברו במידה רבה 19 בן בהשפעתו. מיום שעמדתי על דעתי הבנתי את גודל הדמות שלו, וגדלתי לתוכה. ואני חושב ומרגיש שבאופן אישי, אם אני מנסה לזקק את המרכיבים שעיצבו את הזהות שלי מתוך הייחוס המשמעותי הזה, אז קודם כל המסירות העצומה ללימוד, לכתיבה ולהנהגה. בכל פעם שהיינו מגיעים אליו הביתה הוא היה באמצע למידה או כתיבה, ורק כשסיים הוא התפנה למשפחה. וגם אז עשה זאת מאוד ברצינות: התעניין איפה אני לומד, לאיזו ישיבה אני הולך וכו'. ואחר כך היה חוזר אל הספרים, ותמיד ברצינות תהומית, מתוך אחריות מאוד גדולה לעם ישראל. "בסוף, אם מתבוננים על החיים של הרב עובדיה, אז הוא העביר את האחריות הזאת גם לציבור הספרדי. ההגמוניה האשכנזית הייתה מאוד חזקה ביהדות החרדית, ויש לו חלק מאוד גדול בהרמת קרנה של יהדות המזרח בישיבות, בבתי ספר ובמוסדות חינוך שמחנכים לפי מסורת יהדות המזרח. יש דברים שאולי הייתי עושה אחרת ממנו, אבל כשאני מתבונן במשנה ההלכתית שלו ובפעילות הציבורית שלו אני מאוד מתרשם מהתרומה שלו לעם ישראל בדיוק בצמתים שהיה זקוק לכך". תיכנס לחיים הפוליטיים ותנסה להשפיע על פתיחות גם ברמה הלאומית? הצעד הראשון יהיה להפחית את הפחד מאנשים שחושבים אחרת ממני, ולהפנים שנקודת המוצא של רובם היא שהם רוצים לעשות טוב, ולא 'לגנוב לי את המדינה'. מסירות עצומה. הרב עובדיה יוסף ז"ל עם שמעון פרס ז"ל. / לע"מ Moshe Milner

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==