המדיקו היגולונכט 12 אסכולה 58 אילוף הסוררת המלאכותית קורא למערכת החינוך ולמוסדות האקדמיה להיערך פרופ' אלישי עזרא־צור . "על האקדמיה למצוא מחדש את מקומה במרחב AI־ מחדש ביחס למהפכת ה הציבורי־אנושי־טכנולוגי בעקבות המהפכה. בפרט, יש להתייחס לבינה המלאכותית כדיסציפלינה עצמאית של ידע ואתיקה. על הממסד לתהות ולשאול את השאלות היסודיות ביותר על תפקיד ההשכלה הגבוהה ומטרותיה. בתוך כך, להכיר במשמעותה של הבינה המלאכותית ככוח אינטלקטואלי מבלי לוותר על חוויית הידע האנושי עצמה". ב מעבדה להנדסה נוירו־ביומורפית ) של האוניברסיטה הפתוחה, NBEL( שפרופ' אלישי עזרא־צור מוביל, עוסקים בפיתוח מחשבים ואלגוריתמים המבוססים על "חישוביות עצבית" – פרדיגמת חישוב חדשה עם השלכות רחבות היקף בתחומי הרובוטיקה, הבינה המלאכותית ומחשוב־על. המעבדה הוקמה ופועלת במסגרת המחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב, אבל פרופ' עזרא־צור עומדת AI כבר מביט קדימה, על הימים שבהם בזכות עצמה וכבר אינה "תחום בתוך תחום" של מדעי המחשב. "מנקודת מבט אקדמית, בדיוק כפי שנבעה הביולוגיה מתוך הכימיה והכימיה מתוך הפיזיקה, כך הבינה המלאכותית נובעת מתוך מדעי המחשב והופכת לדיסציפלינה עצמאית". מה המשמעויות של ההתפתחות הזאת? "על המבנה הדיסציפלינרי האקדמי להתעצב מחדש. העיצוב המחודש הוא כורח המציאות, והוא ישנה את הקורסים האקדמיים, את היחס ביניהם ואת מסלולי הלימוד. בתעשייה, אנו עדים לכך שמעמד הביניים בהייטק הולך ומשתנה: כל אותם מהנדסים ובוגרי מדעי המחשב שעסקו או בכתיבת אפליקציות – QA בפיתוח לרשת, ב־ מעמד תעסוקתי שהיה ועודנו במידה רבה נתח מאוד משמעותי בהייטק - הולך ונעלם. זאת באופן הרלוונטי במיוחד לשוק הישראלי המושתת על יזמות ועל חברות הזנק – שלא כחברות הגדולות שצריכות 'ג'וניורים' שיתפתחו ויהיו ל'סיניורים' – הרואה לטווח קצר יותר. "צעירים רבים הרואים את האקדמיה ככזו המאפשרת את השתלבותם בתעשייה במקצועות רווחיים מבינים שהתשובה עכשיו לא מובנת מאליה כפי שהיא אולי הייתה לפני שנה או שנתיים. כשבוחנים את מגמות התעסוקה של בוגרי תואר ראשון נראה שלא רחוק היום שאחוזי אי־התעסוקה במקצוע של בוגריה יתקרבו לבוגרי ביולוגיה או היסטוריה. התהליך הזה מהיר מאוד – כרעם ביום בהיר, וההתארגנות מחדש סביב המציאות הזו היא הכרחית. "התפתחות נוספת המשפיעה על הלימודים האקדמיים היא העובדה שחלק ניכר מההתקדמות של המחקר בתחום הבינה המלאכותית לא נעשה באקדמיה, אלא במוסדות המחקר של החברות הגדולות כמו אמזון, פייסבוק, גוגל, מייקרוסופט וכו'. חלק גדול מהמחקרים המובילים נעשה שם. "הבינה המלאכותית כדיסציפלינה עצמאית מהווה תחום ידע מדהים. מי שנמצא שם (אני שנה בעולם הזה), מגלה עומק אדיר של 15 כבר תאוריה, מחשבה ויישומים, כמו גם התמחויות ותת־התמחויות. עד כה סטודנטים היו מגיעים לתכנים הללו בשלבים מאוד מאוחרים במהלך לימודיהם לתואר במדעי המחשב, אבל היום מבינים שזאת צריכה להיות ההכשרה הבסיסית. על מסלול ההתמחות כולו להשתנות. החל מהיסודות המתמטיים, שבמדעי המחשב מבוססים במידה הבינה המלאכותית כדיסציפלינה עצמאית מהווה תחום ידע מדהים. מי שנמצא שם מגלה עומק אדיר של תאוריה, מחשבה ויישומים, כמו גם התמחויות ותת־התמחויות.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==