ASCOLA_12_Dec-2025

 61 אסכולה 12 כשהולכות ונחשפות היכולות האדירות הטמונות בבינה המלאכותית, ההכרח בהשכלה האקדמית הולך ונהיה פחות מובהק. האקדמיה תמצא את עצמה רלוונטית עם תכנים אקדמיים קלאסיים כמו: פילוסופיה והיסטוריה. "לפני מספר שבועות פורסם גרף שאומד את באופן כללי. נראה בבירור AI מידת השימוש ב־ עומס מאוד גבוה לאורך השנה, ואז ביוני־יולי ירידה תלולה וצניחה בשימוש. מדוע? מאות אלפי סטודנטים שיצאו לחופשת קיץ... כלומר, השימוש של הסטודנטים כיום בבינה מלאכותית הוא משמעותי מאוד. הם לומדים אחרת. בין אם המרצים שלהם באוניברסיטה מכירים בכול ובין אם לא. הבינה המלאכותית כבר שינתה את האקדמיה. השאלה כעת היא עד כמה האקדמיה מבינה את זה ועד כמה ביכולתה לרתום את התופעה הזאת לצרכיה, או לחילופין – להיזהר ממנה". למה שהאקדמיה לא תלמד פשוט את שימושי הבינה המלאכותית באופן מקצועי ותפתח פקולטות חדשות לצורך כך? למה שלא תוביל עצמם? AI את לימודי ה־ "ההכשרה האקדמית עמוקה הרבה יותר מלימודי מקצוע גרידא. אחת, בשל עצם החוויה של הלימודים באקדמיה – קבוצות הלימוד והדיונים – ושנית, בשל העומק של הידע הדיסיפלינרי המוענק. כשסטודנט מגיע אליי לתואר שני בלמידת מכונה, הוא לא לומד לפתח סוכן וירטואלי כזה או אחר או לכתוב פרומפט מתוחכם. הוא לומד את עומק הדיסציפלינה – מהמתמטיקה לאלגוריתמיקה, וזה עולם נפלא, מוזר ואלגנטי להדהים. עם זאת, ברמה המקצועית, סטודנטים יכולים ללמוד קורסים מקצועיים במיקרוסופט או באמזון, ולאחריהם להיות רלוונטים למשרות רבות. איך המדינה צריכה להיערך לעידן הזה? האם אמורים להתחיל ביישום של הגישה הזאת כבר בתיכון למשל? אולי הגיע הזמן לחמש יחידות בלימודי בינה מלאכותית? "ראשית, היום, כבר ניתן ללמוד חמש יחידות במדעי הנתונים. המערכת שם. אבל זו בכל אופן שאלה מעניינת שמחזירה אותנו לתפקידה של מערכת החינוך: האם היא צריכה להכשיר כוח עבודה מקצועי או להכשיר אנשים עצמאיים, יצירתיים, עם ידע רחב, חשיבה ביקורתית, וכן הלאה. אפשר לטעון שגם וגם. צריך שגם יהיו אזרחים טובים וגם יוכלו להשתלב בגופי עבודה לכשיתבגרו. ואז השאלה היא איך מערכת חינוך יכול AI מוצאת את האיזון בין השניים, ואיפה ה־ להשתלב. ' שבה וויל סמית I, Robot "יש סצינה בסרט ' מטיח ברובוט: 'אתה מכונה, אתה לא בן אדם'. הוא ממשיך ושואל אותו 'אתה יכול לכתוב סימפוניות? אתה יכול לייצר אמנות יפה?', ואז הרובוט מסתכל עליו ושואל 'האם אתה יכול?' וויל סמית מחזיר לו מבט כשברור לו שהתשובה היא 'לא'. , אנחנו רואים את AI “כשאנחנו עומדים מול ה־ עצמנו כנציגי האנושות הנשגבת – כולנו בטהובן, מוצרט או ליאונרדו דה וינצ'י – מסתכלים על הרובוט או על הבינה המלאכותית מלמעלה. אנחנו מצפים מהבינה המלאכותית להיות לא רק חכמה יותר מאיתנו, אלא חכמה יותר מכלל האנושות. פרופ' אלישי עזרא־צור (מימין). דו"ח מעבדה

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==