ידוהיה םלועהו היפורתנליפ 12 אסכולה 70 אין קונפליקט בין הערכים היהודיים לבין הסיפור הישראלי "פילנתרופיה בעולם היהודי היא שילוב בין צדק וחסד לבין אסטרטגיה וניהול", , מנכ"לית קרן רודרמן שמעורבת בעשרות יוזמות בתחום שירה רודרמןאומרת החברתי והקהילתי בארץ ובעולם היהודי. רודרמן מציגה חזון של פילנתרופיה המהווה חלק מהחברה האזרחית ומחויבת לערכי היהדות, והיא לא מוכנה לוותר על תפקיד המדינה באחריות לגורלם של היהודים בארץ ובתפוצות. ש ירה רודרמן חולקת את חייה בין בוסטון לרחובות. הכפילות הזאת, בחיים ובעולם הפילנתרופיה, סמלית לגישתה: לכסף צריך להיות משודך ערך. רודרמן מסרבת לראות בפילנתרופיה עולם קר ומנוכר, כפי שפעם נהגו לראות בו, ומאמינה בשילוב של ערכים יהודיים ומחויבות אישית בפרויקטים, בהם הקרן שפועלת בראשותה. "התפיסה של מה שנקרא 'חברה אזרחית' היא שנים", היא 24 משהו שאני חיה ועושה במשך כ־ אומרת בשיחה מביתה שבבוסטון, בצוהרי יום שישי, לפני שמתחילות ההכנות לשבת. "אנחנו בקרן לא מאמינים ב'נגעת־נסעת', כלומר, עשייה חד־פעמית ולצאת. יש נדבנות שמתמקדת בהדבקת פלסטר על בעיה. אבל אם אתה רואה בפילנתרופיה חלק מפעילות של חברה אזרחית, אז אתה מאמין בתהליך ארוך, שבו אתה נוטע זרע, משקה אותו, ומגדל אותו במשך שנים רבות. אתה רץ מרתון ולא ספרינט, כי פעולה אחת לא יכולה לטפל בבעיה. אדם אחד, ארגון אחד, עשיר וגדול ככול שיהיה – אפילו אם מדובר במישהו בסדר גודל של ביל גייטס – הוא לא יכול לפתור בעיה חברתית או לאומית מהותית לבדו". הקרן שהיא ובעלה ג'יי רודרמן עומדים בראשה מתחזקת משרדים בארץ ובארה"ב ופועלת בשנים האחרונות בעיקר בתחומים של שילוב אנשים עם מוגבלויות וחיזוק הקשר של ישראל עם הקהילה היהודית בארה"ב. בין היוזמות והפרויקטים שהקרן הייתה שותפה בהן אפשר למנות את מדד הנגישות העירוני שפותח יחד עם קרן אריסון, העברת חוק למען הנצחה ממלכתית ליהודים שנרצחו בפעולות איבה בתפוצות, הנגשה של בתי כנסת ומוסדות חינוך יהודיים בארצות הברית, מחקרים וסקרים להעמקת השיח בין הקהילות, עידוד עסקים בהוליווד לשילוב שחקנים עם מוגבלויות בתעשיית הבידור, תוכניות לפיתוח מנהיגות, פרסים לתוכניות ולאנשים המעודדים שילוב של אנשים עם מוגבלויות, תמיכה רחבה בפרויקטים קהילתיים וביוזמות חברתיות־חינוכיות, כגון "עושים שכונה", שמטרתם לחזק את החוסן האזרחי והחברתי ועוד. הפרויקטים שרודרמן בוחרת להיות מעורבת בהם נטועים, לדבריה, עמוק במערכת הערכים שלה וגם במסורת ובתרבות היהודית. "המילה 'פילנתרופיה' מבלבלת. אנחנו חושבים על אנשים עם כסף שנכנסים ויוצאים כשבא להם. ואכן, לפילנתרופיה נכנס מי שיש לו ממון. אבל המילה הזאת מחטיאה את המהות, כי אם מפרקים אותה, מדובר על נתינה, וזה הלב של הסיפור מבחינתי. אתה לא יכול להיות פילנתרופ רק כי יש לך כסף. אם אתה נותן כי מצפים ממך, או כי החוק מחייב אותך, או כי החברה דוחפת אותך לתת – זאת לא פילנתרופיה משמעותית. "אני לא צינית ולא שופטת, אני מעריכה את מי שנותן, אבל חשוב להבין את התפקיד של , שבו הכסף הפרטי 2025 הפילנתרופיה בעידן של היום לעולם הפילנתרופי יש כמויות של עוצמה וממון ששוות לאלה של מדינות. והכוח הזה ניכר בכל מקום, ומתמקד גם בגישה לאנשים, בהשפעה על נרטיבים וביכולת לשנות סדרי עולם.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==