האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

03101 מבוא למדעי החיים

03101 מבוא למדעי החיים‏1

6 נקודות זכות ברמת פתיחה

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים

לא נדרש ידע קודם.

פיתוח הקורס (‏מהדורה שנייה, 1984‎)‏: פרופ' אבינעם אדם, פרופ' שמעונה גינצבורג, פרופ' אהרון פרידמן, ד"ר מנשה דורנאי, חגית שפירא, עדי כהן-שרון (‏כתיבה‎)‏, עדי מרקוזה-הס (‏מרכזת פיתוח‎)‏; רחל בקר, יסכה מילר (‏עריכה‎)‏

יועץ (‏מהדורה שנייה‎)‏: פרופ' יורם אורון

יועצים (‏מהדורה ראשונה, 1976‎)‏: פרופ' יואב ויזל,

פרופ' שניאור ליפסון, פרופ' עמנואל לנדאו, פרופ' מיכאל פלדמן, פרופ' יחיאל שליטין, ד"ר נאוה שטאכר, שמחה גוטליב, רות בן-שאול

מטרת הקורס היא להציג את התופעות הבסיסיות ביותר, המאפיינות את תהליכי החיים, ולהקנות לסטודנט היכרות ראשונה עם התחומים ונושאי המחקר המרכזיים של הביולוגיה המודרנית. הלימוד התאורטי מלווה במשדרים ובניסויי מעבדה; חלק מהניסויים מבצע הסטודנט בביתו בעזרת ערכה הנמסרת לו בהשאלה, והכוללת גם שקופיות, וחלקם מתבצע במעבדה שבמרכז הלימוד האזורי.

חומר הלימוד

יחידה 1

הביוספרה – בעיות הקיום של הצומח והחי בעולמנו, ועיון ביחסי הגומלין שבין החיים לסביבתם ובשינויים האבולוציוניים המתחוללים ביצורים החיים.

יחידה 2

יחידת המבנה של החיים – היכרות עם יחידת החיים הבסיסית - התא: סקירת מבנהו, תכונות הממברנה המקיפה אותו, וקשריו עם הסביבה החיצונית.

יחידה 3

מתא בודד לגוף שלם - דיון במעבר מתא שהוא אורגניזם עצמאי, לצורות חיים רבתאיות. הבהרת המושגים "רקמה", "איבר", "מערכת", והיכרות עם שתי מערכות גוף, אחת בצמחים ואחת בבעלי חיים.

יחידות 5-4

תהליכי יסוד בתא; ויסות ובקרה בתא – מושגי יסוד במטבוליזם ובפעילות אנזימים.

יחידה 6

מערכות תיאום הורמונליות.

יחידה 7

המוח, העצב והדחף העצבי.

יחידות 9-8

תורשה.

יחידה 10

מבוא לתורת החיסון.

נספחים

לאתר הבית של הקורס באינטרנט יש לפנות לכתובת:

http://telem.openu.ac.il


1 הקורס נמצא בתהליכי שכתוב.