האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10282 תרבות ההשכלה - הגות ואמנות באירופה במאה ה-18. חלק א: צרפת

10282 תרבות ההשכלה - הגות ואמנות באירופה במאה ה-18. חלק א: צרפת‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / היסטוריה / היסטוריה של העת החדשה

לא נדרש ידע קודם.

פיתוח הקורס: רות רמות (‏ריכוז הפיתוח ועריכה‎)‏, פרופ' הנרי וסרמן, פרופ' יואב פלד, ד"ר דן דאור, ד"ר עמוס הופמן, ד"ר בנימין פרל, גלי גור; רוני אמיר, בת-שבע שפירא (‏עריכה‎)‏, נאוה בן-עמי (‏עיצוב‎)‏

אחראי אקדמי: פרופ' מיכאל הד

הקורס מבוסס בעיקרו על תרגום ועיבוד של הקורס The Enlightenment של האוניברסיטה הפתוחה באנגליה.

קורס זה והקורס תרבות ההשכלה: חלק ב (‏10463‎)‏ הם שני חלקים המהווים שלם אחד. אנו ממליצים מאוד ללמוד את שני החלקים גם יחד. הקורס מציג תמונה רחבה של תרבות ההשכלה במאה ה-18. הוא עוסק בדמויות שמילאו תפקיד מרכזי בעיצוב עולמה הרוחני של אירופה ובחלק חשוב מיצירות הרוח שנוצרו באותה תקופה. הסטודנטים יכירו את מושגי היסוד של ההשכלה ואת רעיונותיה המרכזיים מנקודות מבט שונות, אלה של ההיסטוריה, הפילוסופיה, הכלכלה, מדעי הטבע, הספרות, הציור, האדריכלות והמוסיקה.

חומר הלימוד

מבואות היסטוריים

יחידה 1

מונטסקיה ומכתבים פרסיים

יחידה 2

האנציקלופדיה

יחידה 3

ביפון וההיסטוריה של הטבע

יחידה 4

וולטר: קנדיד

יחידה 5

רוסו וביקורת החברה המודרנית

יחידה 6

שרדן והציור הצרפתי במאה ה-18

יחידה 7

אדריכלות ועיצוב פנים בצרפת בתקופת ההשכלה

יחידה 8

לקלו: יחסים מסוכנים

ספרים נלווים

מכתבים פרסיים / מונטסקיה (‏האוניברסיטה הפתוחה ומוסד ביאליק, 1991‎)‏; קנדיד / וולטר (‏משרד הביטחון, ספריית תרמיל, 1988‎)‏; על האמנה החברתית / רוסו (‏מאגנס, תשנ"א‎)‏; יחסים מסוכנים / לקלו (‏הקיבוץ המאוחד, תשל"ה‎)‏.

הקורס, על שני חלקיו, כולל את הספר תרבות באור ההשכלה, אנתולוגיה של חיבורים מן המאה ה-18 (‏ערכו: סיימון אליוט ובוורלי סטרן, ערכה את המהדורה העברית: רות רמות, האוניברסיטה הפתוחה, 2004‎)‏, והוא מלווה באלבום תמונות צבעוניות, בתקליטורים הכוללים יצירות מוסיקליות ודוגמאות לצורכי תרגול, בסרטי טלוויזיה ובעזרי לימוד נוספים.