האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10403 אירופה ערש הלאומיות

10403 אירופה ערש הלאומיות‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / היסטוריה / היסטוריה של העת החדשה

לא נדרש ידע קודם.

פיתוח הקורס: פרופ' הנרי וסרמן (‏כתיבה‎)‏, הדר בן-אהרון, ברנדה מילר; רות רמות (‏עריכה‎)‏, רות שלם (‏עיצוב‎)‏

יועצים: פרופ' נילי דינגוט, פרופ' יהואש הירשברג, פרופ' אלעזר וינריב, פרופ' בנימין נויברגר, פרופ' אלכסנדר פריד, פרופ' משה צימרמן, פרופ' צבי רוזן, פרופ' עליזה שנהר, פרופ' ישראל שצמן, פרופ' חיים שצקר, ד"ר עמוס הופמן, ד"ר עדינה מאיר-מריל, ד"ר בנימין פרל, ד"ר ב' שמגר, יוסי גייגר, עדי מרקוזה-הס

הקורס עוסק בעליית הלאומיות באירופה בתחילת המאה ה-19. מטרתו העיקרית לבחון את גילוייה של הלאומיות בתחומים שונים – בספרות, באמנות הציור, במוסיקה ובפילוסופיה – שבאמצעותם עוצבה תודעתם הלאומית של בני אירופה במאה ה-19 ובאמצעותם מעוצבת תודעתנו הלאומית גם היום. דגש מיוחד ניתן בקורס להקניית כלי המחקר והביקורת הדרושים כדי להתמודד עם מקורות מן התחומים האלה ומתחומים נוספים בחיינו, ולעמוד על מקומה של הלאומיות בחיי היומיום שלנו ובהגדרת זהותנו.

חומר הלימוד

ספר המבוא עם, אומה, מולדת: על ראשיתם, תולדותיהם ואחריתם של שלושה מושגים מחוללי לאומיות מאת הנרי וסרמן (‏האוניברסיטה הפתוחה, 2007‎)‏, מתאר את תולדותיהם של המושגים "עם", "אומה" ו"מולדת", למן הופעתם לראשונה במקרא ובעולם העתיק. הספר עוקב אחר המשמעויות המגוונות ולעתים אף סותרות, שניתנו למושגים אלו בתקופות שונות. בעידן המודרני הפכו המושגים "עם", "אומה" ו"מולדת" לכלי נשק בידיהם של ראשי מדינות ומדינות שבדרך. כך הפכו דוברי שפות שונות ובעלי מנהגים שונים ללאומים לכל דבר. ולסיכום: אין לאומיות ואין לאומים לפני המהפכה הצרפתית.

יחידה 2

מעשיות האחים גרים

יחידות 4-3

"ורוח האומה מרחפת על פני היער": הצייר קספר דויד פרידריך

יחידות 7-6-5

לאומיות מול קומוניזם

יחידה 8

המלחין סמטנה והלאומיות הצ'כית1

ספר נלווה

לאומיות בחסד היחיד: ביוגרפיה אינטלקטואלית של היינריך פון קלייסט, מאת הנרי וסרמן בשיתוף עם הדר בן-אהרון (‏האוניברסיטה הפתוחה, 1989‎)‏.


1 היחידה מלווה בתקליטורים ובהם קטעים נבחרים מיצירותיו של סמטנה.