האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10626 הסגנון הקלאסי

10626 הסגנון הקלאסי‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / מוסיקה

תנאי קבלה: הקורסים מבוא למוסיקה ב, מבנים הרמוניים א, או ידע תאורטי מקביל, באישור מרכז ההוראה.

פיתוח הקורס: ד"ר עדו אברבאיה, ד"ר תמרה בלטר, ד"ר בנימין פרל, ד"ר טובה שני, ענת שרון, ד"ר יונתן בר-יושפט; קרין חזקיה (‏עריכה‎)‏

יועצים: פרופ' אריה ורדי, פרופ' יהודית כהן, פרופ' תומר לב, פרופ' יאיר קלס, ד"ר נחום אמיר, פרופ' נפתלי וגנר, ד"ר ארז רפפורט

הסגנון הקלאסי במוסיקה, שהתפתח במחצית השנייה של המאה ה-18 באירופה, הוליד כמה מן הז'אנרים והצורות המוסיקליות החשובים ביותר בתולדות המוסיקה המערבית, בהם האופרה בּוּפָה (‏הקומית‎)‏ והצורות של הסונטה, הסימפוניה, רביעיית המיתרים והקונצ'רטו הקלאסי. כמו כן נוצרו בו יצירות מופת רבות, בהן אופרות, סימפוניות ומוסיקה קאמרית. הקורס מתמקד ביצירותיהם של שניים מתוך שלושת המייצגים הראשיים של הסגנון הקלאסי במחצית השנייה של המאה ה-18: יוזף היידן וּוולפגנג אמדאוס מוצרט (‏‏ליצירותיו של לודוויג ואן בטהובן, המייצג האחרון של הסגנון הקלאסי, מוקדש קורס נפרד‎)‏.‎

לאורך הקורס ייבחנו היבטים שונים הנוגעים לסגנון הקלאסי, ובהם: האם "קלאסיקה" היא תקופה, סגנון או ערך; האם אפשר לזהות מאפיינים קלאסיים במוסיקה, ואם כן – מהם; במה שונות יצירותיהם של היידן ומוצרט מאלו של יתר מלחיני התקופה, ובמה שונות יצירותיהם של היידן ושל מוצרט אלה מאלה, וכן הלאה.

מטרות הקורס

חומר הלימוד

יחידה 1

מקורות הסגנון הקלאסי

יחידה 2

האופרה הקלאסית המוקדמת

יחידה 3

מהשיר לסונטה

יחידה 4

המוסיקה הקאמרית של היידן ומוצרט

יחידה 5

המוסיקה הכנסייתית של מוצרט

יחידה 6

מוצרט והקונצ'רטו לפסנתר

יחידה 7

הסימפוניות של היידן

יחידה 8

הסימפוניות של מוצרט

יחידה 9

1791, השנה האחרונה בחייו של מוצרט

יחידה 10

המוסיקה הקולית המאוחרת של היידן

חומר הלימוד כולל הקלטות של היצירות הנדונות בקורס ונספחי תווים.