האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10711 מחוננות וכישרונות מיוחדים

10711 מחוננות וכישרונות מיוחדים‏1

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי החברה / חינוך

ידע קודם מומלץ: אחד מבין הקורסים פסיכולוגיה בחינוך, סוגיות בחינוך מיוחד.

פיתוח הקורס: פרופ' אבנר זיו, ד"ר איריס מנור-בנימיני, ד"ר דורית אולניק-שמש; רינה סקוטלסקי, נילי וייס (‏עריכה‎)‏

עדכון הקורס: פרופ' אבנר זיו, דנה כספי צחור, פרופ' טלי היימן; יעל אונגר (‏עריכה‎)‏

יועצים: פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, פרופ' אמציה וייזל, פרופ' מלכה מרגלית, פרופ' ברוך נבו, פרופ' שונית רייטר, פרופ' טלי היימן

הקורס נועד להקנות ידע בסיסי בנושא מחוננות אינטלקטואלית וכישרונות מיוחדים. מוצגות בו התאוריות והעבודות האמפיריות המרכזיות בנושא. במהלך הקורס יתוודע הסטודנט לצרכים המיוחדים ולבעיות הייחודיות המאפיינים ילדים מחוננים בתחומים הקוגניטיביים, החברתיים והרגשיים. כמו כן נבחנים בקורס גורמים פנימיים וחיצוניים מסוגים שונים, המשפיעים על מימוש הפוטנציאל של הילדים. הקורס מציג תכניות שונות לטיפוח מחוננים, על יתרונותיהן וחסרונותיהן. בפרק האחרון בקורס מוצגת תת-קבוצה של המחוננים – מחוננים לקויי למידה.

מבנה הקורס

לקורס שני חלקים:

חלק א

ספר הקורס מחוננים וכישרונות מיוחדים (‏האוניברסיטה הפתוחה, 2011‎)‏;

מקראה (‏17 מאמרים מתורגמים ומאמר אחד באנגלית‎)‏.

פרק א

כישרון, מחוננות ומצוינות

פרק ב

אינטליגנציה – בסיסה של המחוננות

פרק ג

כישרונות מיוחדים ויצירתיות

פרק ד

מצוינות והגורמים שמשפיעים על מימושה

פרק ה

טיפוח מצוינות

חלק ב

הכרך מחוננים לקויי למידה (‏האוניברסיטה הפתוחה, 2005‎)‏, הכולל מדריך למידה ומקראה (‏9 מאמרים מתורגמים‎)‏.

פרק א

הגדרות, איתור ואבחנה מבדלת של מחוננים לקויי למידה

פרק ב

מאפיינים של ילדים מחוננים לקויי למידה

פרק ג

השמה של תלמידים מחוננים לקויי למידה

פרק ד

אסטרטגיות הוראה

פרק ה

הורים לילדים מחוננים לקויי למידה


1 להשלכות על צבירת נ"ז בשל חפיפה עם קורס(‏ים‎)‏ אחר(‏ים‎)‏, ראו פירוט החפיפה.