האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10778 יצירות נבחרות בספרות המערב

10778 יצירות נבחרות בספרות המערב‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

שיוך: מדעי הרוח / ספרות / ספרות כללית

לא נדרש ידע קודם.

פיתוח הקורס: ד"ר תמי עמיאל האוזר, טל פירשט (‏אסיסטנטית‎)‏

מדריך הלמידה: ד"ר אילה עמיר, ד"ר רעות ברזילי, ד"ר מאיה מיכאלי, ד"ר יעל דקל, מר אמיר חרש, גב' שחר ליבנה, ד"ר תמי עמיאל-האוזר

יועצים: ד"ר גליה בנזימן, פרופ' צחי וייס, פרופ' עדיה מנדלסון-מעוז

הקורס מציג מבחר טקסטים ספרותיים שמקובל לראותם כספרות המופת המרכיבה את הקאנון המערבי, הנפרשים מן העת העתיקה עד המאה ה-19. במרכז הקורס עומדות הרצאות מצולמות של חוקרות וחוקרים מובילים מאוניברסיטאות בארץ, בהם פרופ' יואב רינון, פרופ' גבי צורן, פרופ' רות פיין, פרופ' דוד פישלוב, פרופ' ניצה בן ארי, פרופ' ורד לב-כנען, ד"ר גור זק, פרופ' נועם רייזנר וד"ר אורלי לובין. בהרצאות אלה נידונות היצירות עצמן, וכן נידונות סוגיות היסטוריות, ז'אנריות ואסתטיות הקשורות בהן. 

נוסף על ההיכרות עם כל יצירה, נבחנים קווים משותפים ונקודות השקה בין היצירות השונות, זאת הן מן ההיבט התמטי (‏דרך נושאים כגון התבגרות, אהבה ותשוקה, ייצוגי האישה והגבר, אֵלים ובני אדם, ארס-פואטיות, דמות הגיבור וכדומה‎)‏ והן מן ההיבט הצורני (‏סוגות, עקרונות של ייצוג, טכניקה פואטית או נרטיבית, זיקה לאמנויות אחרות וכדומה‎)‏. בנוסף, הקורס עוסק בשאלה העקרונית של יצירת המופת: כיצד, מתי ובידי מי היא זוכה למעמדה? האם יש היבטים משותפים ליצירות שנתפסות ככאלה? מה הקשר בין יצירת מופת לבין קהלה ותרבותה?

נושאי הלימוד

חומר הלימוד