האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10799 סדנה בכתיבת סיפורת

10799 סדנה בכתיבת סיפורת‏1

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / ספרות

תנאי קבלה: 24 נ"ז עבור קורסים קודמים

הסדנה נועדה ללוות כותבים בראשית דרכם כיוצרים, וכן היא מיועדת לכותבים מנוסים יותר המבקשים לשכלל את יכולותיהם בכתיבת פרוזה ולמצוא לעצמם קהילת כותבים וקהל קוראים. בסדנה נדון בעקרונות היסוד של כתיבת הסיפור הקצר: היחס בין עלילה לנושא; נחיצותם ותפקודם של תיאורי חלל וזמן בעיצוב תודעה ואווירה; חשיבותו של טון הכתיבה; משמעותה של הבחירה הלשונית; בניית הדמויות ועולמן הפנימי, ועקרונות נוספים.

הסדנה היא שנתית ומחולקת לשני סמסטרים. בכל סמסטר יערכו שישה מפגשים.

הסמסטר הראשון יוקדש להקניית כלים בסיסיים לכתיבה: תיאור אובייקטיבי ותיאור סובייקטיבי, נקודת תצפית, הראיה והגדה, בניית דמות, דיאלוג, זרם תודעה וכלים אחרים. בכל מפגש יתבקשו המשתתפים לכתוב תרגיל בן עמוד וחצי או שניים במגוון הנושאים שבהם נעסוק. העבודה בסמסטר א תהיה בעיקרה עבודה אישית של כל סטודנט/ית מול המנחה, תוך התייחסות מפורטת לתרגילים שיוגשו. 

סמסטר ב יוקדש ליצירות פרי עטם של משתתפי הסדנה. נתרכז בסוגיות שיעלו במהלך הכתיבה, הן מצד המשתתפים והן מצד המנחה. על כל אחד מהמשתתפים להגיש סיפור אחד פרי עטו באורך של כ-1,500 עד 2,500 מילים, שיזכה להערותיהם והתייחסותם של המשתתפים האחרים.

אפשר להשתתף בסדנה בלמידה מרחוק, הן באמצעות התקשורת האישית באתר הקורס, הן באמצעות הפורום באתר הסדנה, והן על ידי צפייה ישירה בשיעורים מרחוק באמצעות וידאו קונפרנס. ההשתתפות במפגשי ההנחייה היא חובה. מפגשי ההנחיה יערכו במתכונת מסורתית של סדנות כתיבה. לאורך השנה יוזמנו להתארח בהם סופרים ועורכים בהוצאות ספרים ובמוספים הספרותיים בעיתונים.

מנחה הסדנה הוא מתן חרמוני, סופר (‏"היברו פבלישינג קומפני", "ארבע ארצות"‎)‏ וחוקר ספרות, חתן פרס ברנשטיין (‏2012‎)‏ ופרס ראש הממשלה לסופרים (‏2014‎)‏.


1 מספר המקומות מוגבל.