האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10834 ספרות המופת בהודו הגדולה: דת, תרבות ופילוסופיה

10834 ספרות המופת בהודו הגדולה: דת, תרבות ופילוסופיה‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / ספרות

לא נדרש ידע קודם.

פיתוח הקורס: ד"ר נעמה שלום

אחראי אקדמי: דר מיכאל פייגנבלט

רבים במערב רואים בתרבות ההודית את ה"זר המוחלט" או ה"אחר האולטימטיבי". נדמה כי המרחק הגיאוגרפי נושא עמו גם מרחק מנטלי – החל בתפיסת האלוהות ופנתאון האלים ההודי המפואר, דרך אידיאל החיים הראויים וכלה בתפיסת העצמי. לאחרוּת זו יש יכולת הפריה יוצאת דופן: היא יכולה לזרות אור על מצב האדם הפרטי ולמסריה האוניברסליים יש כוח כבידה ייחודי.

הקורס יפענח חלק מהמסתורין הגלום בהודו הקלאסית בעזרת חיבורי המופת שיצרה. באמצעות קריאה קרובה ועיון מעמיק במסורות טקסטואליות מרכזיות נתוודע לתרבות, לספרות, להיסטוריה, לפילוסופיה, למסורות הדתיות ולאופקי המחשבה של הציוויליזציה ההודית.

נדון במושגים מרכזיים בתרבות הודו, נכיר גיבורים, אלות ואלים חשובים ונתוודע לתורות השחרור ההודיות השואפות לגאולה מן הסבל האנושי. נערוך קריאה צמודה בספרות ההודית הקלאסית החל מ-1,500 לפנה"ס עם המנוני בריאה בוֵדוֹת; גילוי העצמי (‏אָטְמָן‎)‏, ידיעה וגאולה בספרות האוּפָּנִישָׁדוֹת; תורת הבּוּדְהָה ומסורת הבודהיזם; תורת היוֹגָה הקלאסית; אפוס המָהָאבְּהָארָטָה; "שירת-האל" בבְּהַגָוׇד-גִיטָא; סיפור האהבה הקסום והטרגי של הרַאמַאיָנָה; ספרות הפּוּרָאנוֹת המגוללת את עלילות האלים; וכתבי הוגים כסְוַאמִי וִיוֶקַאנַנְדָה ומָהָאטְמָה גַנְדְהִי בעת המודרנית המקיימים דו-שיח מעניין עם המסורות העתיקות הללו.