האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10982 רגולציה: סמינר מחקר

10982 רגולציה: סמינר מחקר‏1

6 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם כתיבת עבודה סמינריונית

שיוך: מדעי החברה / מדיניות ציבורית

שיוך נוסף: מדעי החברה / מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים / מדע המדינה

שיוך נוסף: מדעי החברה / משפטים

ידע קודם: 36 נקודות זכות וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע מומלץ: המשפט המינהלי של ישראל

פיתוח הקורס: ד"ר אור קרסין.

פיתוח מדריך הלמידה: ד"ר לילך ליטור

אחראי אקדמי: פרופ' יגיל לוי

יועצים: פרופ' אורן פרז, פרופ' דוד לוי-פאור

רגולציה מצויה כמעט בכל תחום כלכלי וחברתי, ומהווה כלי עיקרי במדיניות הציבורית המודרנית. הקורס דן ברגולציה ממבט על ומאפשר לבחון כיצד הפכה לכלי מרכזי בטיפול במגוון רחב של תחומי מדיניות, משוק ההון והביטוח עבור דרך תקשורת, תשתיות, אנרגיה, רווחה, חינוך, צרכנות, איכות הסביבה, שינוי אקלים ועוד.

בקורס נדונות תאוריות המסבירות את היווצרותה של רגולציה ומתוות מגוון צורות לעיצוב רגולציה. הקורס בוחן את המגוון הרחב של כלי אסדרה ואת השימוש הגובר בתסקיר ההשפעה הרגולטורי. נתמודד עם השאלה, מדוע במשטרי רגולציה רבים ישנן בעיות של ציות וכיצד ניתן להביא לשיפור בהענות לרגולציה וליעול האכיפה. נדון גם בהסתמכות ההולכת וגוברת על גופים פרטיים כרגולטורים הפועלים לצד או יחד עם המדינה. הקורס בוחן אסטרטגיות של רגולציה חכמה, רגולציה נסיונית ורגולציה של סיכונים. בסוף נדונות סוגיות כמו השימוש בטכנולוגיות באסדרה ורפורמות רגולטוריות. הקורס מעניק לסטודנטים כלים מעשיים ותאורטיים לבחון רגולציה ולהשתתף בעיצובה ויישומה.

הלומדים בקורס יכתבו בסופו עבודת סמינר בתחום הקרוב לליבם תוך שימוש בתאוריות, במסגרות האנליטיות ובמושגים שנלמדים בקורס כדי לנתח את התופעה הרגולטורית הנחקרת.

חומר הלימוד

מבנה הקורס

בסמסטר א יילמדו חומרי הקורס. בסמסטר ב ישתתפו הסטודנטים בסדנת חובה, שבמהלכה תיכתב העבודה הסמינריונית. בתחילת סמסטר ב יכתבו הסטודנטים בחינת בית על חומרי הלימוד של הקורס.


1 בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית. להשלכות על צבירת נ"ז בשל חפיפה עם קורס(‏ים‎)‏ אחר(‏ים‎)‏, ראו פירוט החפיפה.