האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12403 קדושים ומאמינים באסלאם וביהדות

12403 קדושים ומאמינים באסלאם וביהדות‏1

3 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של המזרח-התיכון בעת החדשה

שיוך נוסף: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של עם ישראל

תנאי קבלה: קבלה לתכנית תואר שני בהיסטוריה.

פיתוח הקורס: פרופ' דפנה אפרת, ד"ר גדי שגיב

הקורס יעסוק בצמיחתה של מנהיגות רוחנית-כריזמטית ביהדות ובאסלאם באזורים שונים למן ימי הביניים ועד לסף העת החדשה. פרקי הלימוד יתאפיינו בגישה היסטורית-השוואתית ויוקדשו לדיון בהיבטים דתיים וחברתיים של תופעת הקדוּשה בשתי הדתות. במרכז הבחינה ההשוואתית יעמדו נושאים כגון: מקורותיה, התגלמויותיה ומופעיה השונים של הכריזמה; הפרקטיקות והמנגנונים המנכיחים את דמותו של המנהיג הרוחני והמבססים ומנציחים את סמכותו הכריזמטית ביחס לחסידיו וקהלו; מוקדי פעילותו של המנהיג הרוחני; והמעגלים השונים של החסידים. דגש מיוחד יושם באזורי מפגש בין מוסלמים, יהודים ואף נוצרים. דוגמאות לכך הן: מצרים מהמאה ה-12 ואילך; צפת במאה ה-16; האזורים האירופיים של האימפריה העות'מאנית; וצפון אפריקה במאות ה-20-19. הדיון באזורי המפגש יתמקד במרחבים ממשיים וסמליים שנוצרו והתפתחו סביב דמויות של קדושים אשר היו מושא הערצה ועלייה לרגל בימי חייהם ולאחר מותם. שאלה מרכזית שתעלה לדיון היא באיזו מידה מרחבים כדוגמת החצר ומבנה הקבר הפכו למוקד של קדושה החוצה גבולות דתיים וחברתיים.

מבחר מקורות יהווה חלק אינטגרלי של הקורס. המקורות יכללו הן דברים של המנהיגים עצמם, הן מקורות הגיוגרפיים שכתבו עליהם חסידיהם. שתי הפרספקטיבות הללו יאפשרו מבט מקיף על ההנהגה: בדברי המנהיגים עצמם ייבחנו אופני הפנייה שלהם לקהלים מגוונים ועיצוב המסר הרוחני בהתאם, ואילו במוקד ניתוחו של השיח ההגיוגרפי יעמוד תפקידו בהנכחה ובהעצמה של דמות הקדוש ובהכנסתו לתוך מודל נורמטיבי.

הדיון יעוגן בהקשרים תאורטיים רחבים של לימודי תרבות וחקר הדת, כדוגמת תופעת הכריזמה, תאוריות של ריטואל, וחוויית המרחב. מן הבחינה המתודולוגית הקורס יעקוב אחר התפתחותה של הספרות ההגיוגרפית, ויבחן את חשיבותה כמקור היסטורי להבנת התהוותה של הקדוּשה בדתות השונות.

נושאים מרכזיים

חומרי הלימוד

מקראות מחקרים ומקורות.

נוכחות והשתתפות

הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.


1 אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (‏לאחר סיום הקורס בהצלחה‎)‏. העבודה מזכה ב-2 נ"ז (‏הנוספות לנ"ז של הקורס‎)‏.