12424 יחסי נוצרים ומוסלמים בימי הביניים: תפיסות, עימותים והשפעות הדדיות
12424 יחסי נוצרים ומוסלמים בימי הביניים: תפיסות, עימותים והשפעות הדדיות1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה רב תרבותית
שיוך נוסף: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של המזרח-התיכון בעת החדשה
תנאי קבלה: קבלה לתכנית לתואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: ד"ר נטע אמיר
הקורס בוחן את יחסי בין נוצרים ומוסלמים בימי הביניים, ומתמקד באופן שבו נתפסו דת האסלאם והעולם הערבי-המוסלמי בעיני נוצרים-אירופאים ובאינטראקציות בין נוצרים ומוסלמים בהקשרים תרבותיים וגאו-פוליטיים שונים. תוך התבססות על קריאה של מקורות ראשוניים לצד מחקרים מודרניים, נתוודע לתגובות הנוצריות לעליית האסלאם, להתפתחותה של התנועה הצלבנית באירופה והמפגש הנוצרי-מוסלמי במזרח הפראנקי, וכן למאפייני חיי היום יום במרחבים המשותפים לנוצרים ומוסלמים, בין איבריה שבמערב לסוריה ומצרים שבמזרח. בתוך כך, הקורס עוסק בניתוח ההשפעות ההדדיות והמגע החברתי-תרבותי בין הקהילות הנוצריות והמוסלמיות במישורים דתיים-פולחניים ובמסגרות שיח אינטלקטואליות. נקרא מקורות משפטיים, יומני מסע, ספרות פולמוסית, כרוניקות, דרשות ועוד, ודגש מיוחד יושם על חלקם של מקורות מסוגים שונים, ובעלי שיוך דתי ותרבותי שונה, בניתוח התופעות ההיסטוריות הנדונות. (במידת האפשר, יתקיים סיור בעיר העתיקה בירושלים.)
נושאים מרכזיים
-
התגובות הנוצריות לעליית האסלאם
-
מסעי הצלב למזרח והמדינות הצלבניות: דינמיקות של עימות ומפגש תרבותי בין אירופה למזרח הפראנקי
-
יחסי נוצרים-מוסלמים: השוואה בין המבט הנוצרי-מערבי למבט הנוצרי-מזרחי על גווניו
-
המפגש הבין דתי בין איבריה לסוריה ומצרים בימי הביניים המאוחרים: גבולות ואינטראקציות
-
היסטוריוגרפיה של יחסי נוצרים-מוסלמים: קריאה ביקורתית בראי המקורות
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
דרישות הקורס
השתתפות פעילה (10%), 2 מטלות אמצע (15% כל אחת), רפרט מסכם (60%).
יש להגיש את הרפרט המסכם עד חודשיים מיום סיום הסמסטר.
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
1אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס). בעבר נקרא הקורס נוצרים ומוסלמים בימי הביניים: דימויים הדדיים.
2 הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.