12451 אקלים, סביבה, אדם: סוגיות נבחרות בהיסטוריה סביבתית של המזרח התיכון ואגן הים האדום בעת החדשה
12451 אקלים, סביבה, אדם: סוגיות נבחרות בהיסטוריה סביבתית של המזרח התיכון ואגן הים האדום בעת החדשה1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של המזרח-התיכון בעת החדשה
תנאי קבלה: קבלה לתכנית לתואר שני בהיסטוריה.
פיתוח הקורס: ד"ר אבישי בן דרור
ההיסטוריון היווני הרודוטוס (המכונה "אבי ההיסטוריה") קבע במאה החמישית לפני הספירה כי "מצרים היא מתנת הנילוס". אמירתו הצביעה, אולי לראשונה בספר היסטוריה, על קשרי הגומלין שמתקיימים בין הטבע והסביבה לבין בני האדם, ועל חשיבותם של משאבי הטבע בעיצוב דפוסי החיים וההתנהגות של בני האדם. בפרפרזה לקביעתו המפורסמת של הרודוטוס אפשר לומר כי הנילוס הוא גם "קללתה" של מצרים, שיושביה תלויים לחלוטין במימיו כמקור חייהם המרכזי.
ניכר כי הטבע והסביבה, על שלל "מתנותיהם" ו"קללותיהם", קדמו תמיד להופעתן של תרבויות אנושיות לאורך ההיסטוריה, ונשארו גם לאחר נפילתן. לנוכח העיסוק הציבורי והאקדמי ההולך וגובר במשברי האקלים הנוכחיים והשפעותיהם על בני האדם, דומה שמחקר ההיסטוריה הסביבתית תופס כיום מקום מרכזי בקרב חוקרים מתחומי ידע שונים. אלו מתמקדים במקרי מבחן קונקרטיים אך גם בסוגיות חוצות-גבולות פוליטיים ומדינתיים.
ההיסטוריונים הסביבתיים בוחנים מחדש את הנרטיבים ההיסטוריים הכוללניים והמסורתיים בעיקר באמצעות שלוש תמות מרכזיות: השפעת הגורמים הסביבתיים על התפתחות חברות אנושיות, השינויים שעשו בני האדם בסביבתם והשפעתם של אלו על יחסי הגומלין המתקיימים בין בני האדם לסביבה, וההיסטוריה של התפיסה האנושית את הסביבה והתנהגות האנושית בה.
על סמך שלוש תמות אלו הקורס מציג גישות חדשות בלימודי ההיסטוריה הסביבתית של המזרח התיכון, קרן אפריקה ואגן הים האדום. הוא מסתמך על גישות תיאורטיות עדכניות, ונשען בעיקרו על מקורות היסטוריים מקומיים – ערביים ואפריקניים – ולא רק על המקורות המערביים המסורתיים. מתוך זווית חדשנית זאת, הקורס מציע התבוננות מחודשת בהתפתחותן ההיסטורית של חברות שונות באזורים הנדונים, מתוך בחינת היבטים סביבתיים, ואינו מסתפק רק בהצגה המסורתית של ההיבטים הפוליטיים והדתיים.
מטבען, סוגיות של אקלים וסביבה הינן טרנס-לאומיות, כלומר הן חוצות גבולות מדינתיים ופוליטיים. מעורבות והתערבות של ממשלות שונות וארגונים בין לאומיים בסוגיות אלו טומנות בחובן גם מגוון השפעות הדדיות בינן (כגורמים גלובליים ואזוריים) לבין הגורמים המקומיים. בהתאמה, אחת מהנחות המוצא המרכזיות של הקורס הינה כי משולש יחסי הכוח המשתנים תדיר בין חברות אנושיות שונות – מקומיות וגלובליות – לבין הטבע והסביבה הינו מרכיב מרכזי בהבנת ההיסטוריה העולמית, כמו גם בהבנת תופעות כגון קולוניאליזם וגלובליזציה.
נושאים מרכזיים
-
גישות חדשות בהיסטוריה הסביבתית: מקרי מבחן בולטים
-
"מים רותחים" באגן הנילוס: הידרו-פוליטיקה, דת ומשברי אקלים
-
בין פחם, סביבה, ובעלי חיים: הסברים חדשים לגלובליזציה וקולוניאליזם במצרים ובמזרח התיכון בראשית המאה העשרים
-
בין רעב, הרעבה ולאומיות: סודאן, אתיופיה ואריתראה, בשלהי המאה העשרים
-
"האביב הערבי", אבק, ו"מידבור": אקלים ופוליטיקה במזרח התיכון מ-2011
-
מים, אדם, בצורת: אגני נהרות בעיראק, סוריה, לבנון, ישראל ותורכיה בדיון משווה
-
היסטוריה של שינויי אקלים וגאו-אסטרטגיה במזרח התיכון והים האדום, 2020-1970
חומרי הלימוד
מקראות מחקרים ומקורות.
דרישות הקורס
מטלה (40%) ורפרט מסכם (60%). יש להגיש את הרפרט המסכם עד חודשיים מיום סיום הסמסטר.
הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.
1אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (לאחר סיום הקורס בהצלחה). העבודה מזכה ב-2 נ"ז (הנוספות לנ"ז של הקורס).
הלימוד בכיתה כפוף למספר הנרשמים. במקרים בהם מספר הנרשמים נמוך, הקורס יתקיים באופן מקוון בלבד.