האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12452 מהגרים איטלקים, יהודים ופולנים בארצות הברית במחצית הראשונה של המאה העשרים: מבט השוואתי

12452 מהגרים איטלקים, יהודים ופולנים בארצות הברית במחצית הראשונה של המאה העשרים: מבט השוואתי‏1

3 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה של עם ישראל

שיוך נוסף: תואר שני / היסטוריה / היסטוריה רב תרבותית

תנאי קבלה: קבלה לתכנית לתואר שני בהיסטוריה.

פיתוח הקורס: ד"ר חגית כהן

שלוש קבוצות מהגרים לארצות הברית עומדות במרכז הקורס: איטלקים, יהודים יוצאי מזרח אירופה, ופולנים, שהגיעו לארצות הברית בתקופת ההגירה ההמונית, 1924-1870. הקורס בוחן את התפתחות ההיסטוריוגרפיה של ההגירה ההמונית, לצד ניתוח מקורות היסטוריים מגוונים – אגו-דוקומנטים, עיתונות מהגרים, מסמכים של סוכנויות הקליטה האמריקניות וספרויות המהגרים. כך משווה הקורס בין תהליכי ההתערות של קהילות המהגרים הללו במרקם החיים האמריקני, ומתייחס, בין השאר, לקשרים הטרנס-לאומיים שנשמרו עם ארצות המוצא ולהשפעות ההגירה על מבנה המשפחה.

נושאים מרכזיים

1. מגמות בהיסטוריוגרפיה של ההגירה בארצות הברית: זהות אתנית, טרנס לאומיות, קהילות דיאספוריות.

2. משפחה, זוגיות ויחסי שארות: ניתוח מגדרי של תהליכי ההתערות.

3. קשרים טרנס לאומיים וזיקה למולדת הישנה: שאלת הזהות הלאומית, ביקורים ותיירות במולדת הישנה, געגועים ונוסטלגיה, הבניית הזיכרון האישי והזיכרון הקולקטיבי, מפעלי תיעוד ומחקר.

4. בשכונה ובסדנת היזע: איטלקים, יהודים ופולנים, יחסים, קשרים ודימויים הדדיים.

5. עיתונות וספרות המהגרים – בין אמריקניזציה לאתניזציה.

6. הזירה הפוליטית, איגודים מקצועיים ומאבקי עבודה, רדיקליזם פוליטי.

7. קבוצות המהגרים בראי התרבות האמריקנית.

חומרי הלימוד

מקראות מחקרים ומקורות.

נוכחות והשתתפות

הסטודנטים נדרשים לנוכחות בכל המפגשים ולהשתתפות פעילה במהלך הקורס.


1אפשר לכתוב בקורס עבודה סמינריונית (‏‏לאחר סיום הקורס בהצלחה‎‎)‏‏. העבודה מזכה ב-2 נ"ז (‏נוספות לנ"ז של הקורס‎)‏.