האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

14201 אמנותיות, טעם והיבדלות: בעקבות בורדייה

14201 אמנותיות, טעם והיבדלות: בעקבות בורדייה‏1

3 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / לימודי תרבות

תנאי קבלה: לפחות שניים מבין הקורסים חברה תרבות וייצוג, תאוריות וגישות בחקר התרבות, גישות אנתרופולוגיות וסוציולוגיות לחקר התרבות, רב-תרבותיות בישראל.

פיתוח הקורס: פרופ' מוטי רגב, דנה קפלן

יועצים: פרופ' גד יאיר, ד"ר סשה וייטמן, ד"ר זאב שביט

קורס זה מציע היכרות עם גישתו של הסוציולוג פייר בּורְדְייֶה (‏Pierre Bourdieu, 1930-2002‎)‏ לחקר התרבות והאמנות, ועם השפעותיה ויישומיה. בזכות ניסוח מושגים כמו הון תרבותי, הבּיטוּס ושדה הייצור התרבותי, נודעה לתאוריה זו השפעה מרחיקת לכת על הבנת אופן התפקוד של תחום התרבות והאמנות בהקשר החברתי המודרני. במוקד עבודתו של בורדייה עומד הקישור בין טעם באמנות ובמוצרי תרבות לבין מיקום חברתי. בורדייה מציג את הטעם כמשאב אישי וקולקטיבי המשמש לסימון של היבדלות חברתית, במיוחד בהקשר של אנינות והעדפה של אמנויות עיליות במודרניות המערבית, בה השיפוט האסתטי הטהור נתפס כבלתי תועלתני. עבודתו האמפירית של בורדייה חושפת הן את ההיבט התועלתני-חברתי שבאנינות הן את האופן בו תועלתנות זו מוסווית באמצעות המוסדות והשיח אודות אסתטיקה ואמנות. חלק מרכזי נוסף בעבודתו של בורדייה הינה התאוריה של שדה הייצור התרבותי. במסגרת זו מנתח בורדייה את היותם של תחומי האמנות השונים זירות של מאבק ומיקוח בין יוצרים ומבקרים, בהן נקבעים מדדי השיפוט והערך של יצירות אמנות ונוסדות מערכות של אמונה ב"מופתיות" של גופי יצירה וב"גאונות" של יוצריהם.

נושאי הלימוד

חומר הלימוד

הלימוד בקורס מבוסס על מקראת מאמרים ומדריך למידה.

ההשתתפות במפגשים היא חובה.


1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת הלימודים לתואר שני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך ובמסגרת התואר השני בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים במגמת פוליטיקה, חברה ותרבות.