14211 תרבות פופולרית1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / לימודי תרבות
תנאי קבלה: שניים מבין הקורסים חברה תרבות וייצוג, תאוריות וגישות בחקר התרבות, גישות אנתרופולוגיות וסוציולוגיות לחקר התרבות, רב-תרבותיות בישראל.
פיתוח הקורס: פרופ' מוטי רגב, ד"ר דפנה הירש
יועצים: פרופ' אורן סופר, פרופ' רקפת סלע-שפי, ד"ר פול פרוש, ד"ר מישל רוזנטל
התרבות הפופולרית כוללת מגוון נרחב של צורות תרבותיות, אמצעי הבעה ודפוסי פעילות. סרטי קולנוע ומוזיקה פופולרית, מודעות פרסום וסגנונות אופנה, דרמות טלוויזיה ומשחקי כדורגל – הם דוגמאות למכלול מרחבי התוכן והמוצרים בתרבות הפופולרית, שלעתים משויכים במובהק לתחום האמנות, ומצד שני יש בהם תכנים שהמונח "מוצרי צריכה" מתאים להם יותר. בנוסף לכך, תוצריה השונים שזורים זה בזה: הטלוויזיה משדרת כדורגל, שחקני הכדורגל מפרסמים מותגי אופנה, בפרסומות מתנגנים להיטי פופ ורוק, וכך גם בפסקול של סרטי קולנוע, אשר השחקנים המופיעים בהם הינם "כוכבים" שסביבם מתקיימים מוצרים כמו טורי רכילות. בנוסף, רבים מתוצרי התרבות הפופולרית מזוהים עם התעשיות התרבותיות, כלומר עם עשייה תרבותית ואמנותית של תאגידים.
קורס זה מציע היכרות ממוקדת עם כמה מן הסוגיות המרכזיות בהן עוסק המחקר אודות תרבות פופולרית. לאור שפע הסוגיות והפריסה הנרחבת של התופעות, הקורס מתמקד בכמה נושאים והיבטים מרכזיים ובמסגרת כל אחד מהם מציג מחקרים ומאמרים קלאסיים לצד דוגמאות מייצגות.
נושאי הלימוד
-
תרבות פופולרית, תרבות צריכה, אמנות: "תרבות פופולרית" ו"תרבות המונים"; תרבות פופולרית כתרבות צריכה; תרבות פופולרית כאמנות; הקשר היסטורי-חברתי
-
מבט היסטורי ואנתרופולוגי
-
עיון וניתוח של תוצרים וטקסטים: מיתולוגיות; קולנוע הוליוודי וכוכבות; הקניון כ"טקסט תרבותי"; דיסני; אופנה; פופ
-
ייצור והקשר מוסדי: הקשרים חברתיים רחבים; התעשיות התרבותיות; היצע וביקוש; מעבר של מודלים וגלובליזציה
-
קהלים וצריכה: פרקטיקות צריכה; בין צריכה להשתתפות: "ריאליטי" ו"טוק-שואו"; אופני צריכה ומשמוע דיפרנציאליים
ההשתתפות במפגשים היא חובה.
1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן.
הקורס נלמד לאחרונה בסמסטר ב2021.