האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

14332 פסיכופתולוגיה בראי הפסיכולוגיה התעסוקתית-ארגונית-חברתית

14332 פסיכופתולוגיה בראי הפסיכולוגיה התעסוקתית-ארגונית-חברתית‏

4 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / פסיכולוגיה חברתית

תנאי קבלה: קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית או קבלה להשלמה לתואר שני

בפסיכולוגיה; קורס פסיכופתולוגיה / פסיכולוגיה אבנורמלית של תואר ראשון.

פיתוח הקורס: מירב רוזנפלד

יועצות: שושי סורקיס, פרופ' רוית נוסינסון

תיאור

הקורס יתמקד בהיבטים משימתיים מתפקדים של הפרט למול היבטים פסיכולוגים מעכבים ובכללם מוטיבציה נמוכה, חסמים, קונפליקטים תוך אישיים, ופתולוגיות.

הקורס ידון בגישות שונות לאבחון, באבחנות מרכזיות בתחום הפסיכופתולוגיה, ובהשלכות האפשריות של אלה על תפקוד בעולם העבודה בנושאים כגון ויסות רגשי, מערכות יחסים, קבלת החלטות, יציבות, הסתגלות, ופרודוקטיביות. נושאים אלה מהווים תשתית להבנה אישיותית ותפקודית רחבה הנדרשת לעוסקים באבחון וייעוץ.

הקורס ינקוט גישה רב-ממדית כדי לתאר את המורכבות של התפקוד בעולם העבודה והשלכותיה על תוכניות התערבות תעסוקתיות-ארגוניות.

הקורס יועבר במתכונת של הרצאות פרונטליות בשילוב דיונים כיתתיים ותרגולים בכיתה ובין המפגשים.

השלמת הקורס אינה מקנה ללומדים אותו סמכות או יכולת לערוך טיפול נפשי אלא מאפשרת היכרות עם כלים לטיפול תעסוקתי-ארגוני מיטבי הלוקח בחשבון פתולוגיות.

מטרות

1. היכרות עם המושגים המבחינים בין בריא לפתולוגי.

2. דיון באבחנות מרכזיות בתחום הפסיכופתולוגיה – דיכאון, הפרעות חרדה, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, הפרעת אישיות גבולית, הפרעה נרקיסיסטית, הפרעות קשב וריכוז.

3. דיון בביטויי האבחנות השונות בעולם העבודה ובהשלכותיהן על תוכניות התערבות תעסוקתיות.

הדיון בכל אבחנה יעסוק במאפייניה מבחינת תפקוד מנטלי אנושי, בהיבטים קוגניטיביים (‏דפוסי חשיבה, התבוננות עצמית‎)‏, בהיבטים רגשיים (‏ויסות רגשי‎)‏, ובהיבטים התנהגותיים (‏מערכות יחסים, יכולות התמודדות‎)‏.

חומר הלימוד

חומר הקריאה מופיע במקראה לקורס.

מטלות הקורס

• קריאת מאמרים ופרקים ייעודיים.

• הגשת מסמך אודות מאפייני האישיות התלותית או האישיות הנמנעת. עבודה בקבוצה.

• עבודה מסכמת.