האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20519 רעלים והרעלות (‏נושאים נבחרים בטוקסיקולוגיה‎)‏

20519 רעלים והרעלות (‏נושאים נבחרים בטוקסיקולוגיה‎)‏‏

3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעים, ובכללם ביולוגיה כללית ב (‏או פיזיולוגיה של מערכות באדם‎)‏, כימיה כללית (‏או כימיה כללית א + כימיה כללית ב לביולוגים, או כימיה כללית א + כימיה כללית ב‎)‏, ביוכימיה א (‏או ביוכימיה א לכימאים‎)‏, התא: מבנה ופעילות (‏שנתי או סמסטריאלי‎)‏, כימיה אורגנית לביולוגים (‏או כימיה אורגנית‎)‏, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: הקורס ביוכימיה ב.

פיתוח הקורס: ד"ר אורי וורמסר, ד"ר רות ערב, ד"ר אביבה אלופי

ראשיתו של מדע הטוקסיקולוגיה בחקר וכימות השפעתם של רעלים כימיים מוכרים ורעלנים מן החי הצומח על אורגניזמים שונים. הטוקסיקולוגים מיישמים את תוצאות המחקר לצרכים חיוניים.

בעידן המודרני התפתחה תעשייה ענפה של כימיקלים, תרופות, תוספי מזון, מוצרי קוסמטיקה, קוטלי מזיקים, חומרי לחימה כימיים, תרכובות לשיפור איכות מוצרים חקלאיים, מוצרים לתעשיות המתכת, חומרים פלסטיים שונים, צבעים, דלקים וכיו"ב. החשיפה לחומרים השונים האלו עלולה להוות סיכון הן לעוסקים בתהליך ייצורם, הן למשתמשים בהם והן לאוכלוסיות השוכנות בסביבת המפעלים. בשנים האחרונות גברה המודעות הציבורית לחשיבות נושא הסיכון שבהרעלות. הקצאת משאבים לפיתוח מדדי איכות ובטיחות האיצה את התפתחות המחקר בתחום הטוקסיקולוגיה. התפתחות זו הביאה להתקדמות רבה בהבנת הבסיס המולקולרי של הרעלות שונות, ולפיתוח תרופות ואמצעי נגד למניעת מצבי הרעלה או לטיפול בהם.

הקורס עוסק בהבנת עקרונות הטיפול בהרעלות, ובהכרת האמצעים לזיהוי הרעל והדרכים להרחקתו מהגוף. הסטודנטים ילמדו כיצד נבחנת רעילות הכימיקלים, מה הן הדרכים לשימוש נכון ובטיחותי בהם, וכן מהם ערכי הסף לחשיפה, המותרות לעובדים ולאוכלוסייה. כמו כן יתוודעו הסטודנטים לסוגי רעלים הגורמים פגיעות מסוגים שונים לעובר וליונק, כולל פגיעה ב-DNA שלו והיווצרות גידולים ממאירים.

מבנה הקורס

חומר הלימוד מבוסס על פרקים נבחרים מתוך הספר

C. Klassen (‏Ed.‎)‏, Casarett and Doull's Toxicology: The Basic Science of Poisons, 8th ed. (‏McGraw Hill, 2013‎)‏

במסגרת הקורס על הסטודנטים להגיש מטלת מנחה ולכתוב עבודה סמינריונית. הסטודנטים ירצו על עבודתם או יציגו אותה בפני המדריך בשיחת סיכום.