האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20548 שיטות אפיון מינרלים וסלעים

20548 שיטות אפיון מינרלים וסלעים‏1

3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי כדור-הארץ / גיאולוגיה

שיוך נוסף: מדעים / מדעי הטבע והחיים / פיסיקה

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם הקורס יסודות הפיסיקה (‏או יסודות הפיסיקה א + יסודות הפיסיקה ב‎)‏, וכן אחד מבין הקורסים צפונות כדור-הארץ, מבוא למדע כדור-הארץ, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: הקורסים כימיה כללית (‏או כימיה כללית א + כימיה כללית ב, או כימיה כללית א + כימיה כללית ב לביולוגים‎)‏, פרקים בפיסיקה מודרנית, מעבדה בפיסיקה ב.

פיתוח הקורס: פרופ' שלמה שובאל, פרופ' יורם קירש, ד"ר מיכאל גפט

הקורס מציג שיטות ספקטרוסקופיות המקובלות בחקר מינרלים, וכולל הכנת עבודה סמינריונית יישומית והתנסות בשימוש במכשירי מחקר המקובלים בחקר מינרלים.

מבנה הקורס

בקורס תכנים לימודיים המובאים באתר הקורס במרשתת (‏אינטרנט‎)‏.

תכני הקורס

החלק הראשון של הקורס הוא עיוני ומשותף לכל הסטודנטים. מטרתו להקנות את הרקע התאורטי לשיטות מחקר שונות בפיסיקה של מינרלים. חלק זה מסתמך על ספר הלימוד (‏באנגלית‎)‏:

A. Beran & E. Libowitzky (‏eds.‎)‏, Spectroscopic Methods in Mineralogy (‏Eötvös University Press, 2004‎)‏

החלק השני של הקורס הוא יישומי, וכולל הכנת עבודה סמינריונית שתתבסס על פרויקט מחקר אישי של כל סטודנט. הפרויקט יכלול סקירת ספרות תאורטית וניסויית, עריכת ניסויים, ניתוח התוצאות ודיון בהיקף של עבודה סמינריונית במדעי הטבע. כל סטודנט ירצה על עבודתו או יציג אותה בפני המדריך שלו בשיחת סיכום.

כל פרויקט מחקר יכלול התנסות בשיטות מחקר אחדות, כגון: שימוש בספקטרומטר באינפרא-אדום וספקטרומטר באור נראה ואולטרא-סגול. הסטודנטים יתוודעו לניסויים בספקטרוסקופית זהירה, בספקטרוסקופית רמאן, בדיפרקטומטר קרני X ובספקטרומטר לבליעה אטומית. בביצוע הפרויקטים תסתייעו בבנק נתונים ממוחשב ובתוכנות מודרניות לניתוח ספקטרה.

אתר הקורס

תכני הלימוד באתר הקורס הם:


1 בעבר נקרא הקורס ספקטרוסקופיה של מינרלים.

מסמסטר ב2021 הקורס אינו נלמד עוד.