האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20555 יסודות בכימיה של המצב המוצק

20555 יסודות בכימיה של המצב המוצק‏

3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / כימיה

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעים, ובכללם כימיה כללית (‏או כימיה כללית א + כימיה כללית ב לביולוגים, או כימיה כללית א + כימיה כללית ב‎)‏, כימיה אי-אורגנית, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם דרוש: יסודות הפיסיקה (‏או יסודות הפיסיקה א + יסודות הפיסיקה ב‎)‏.

פיתוח הקורס: פרופ' לינה בן-דור, פרופ' איגור רכינוב, ד"ר דינה עינות-יוגב

קורס זה עוסק בנושאים מגוונים הקשורים לחזית המחקר והעשייה בכימיה ויש לו השלכות על כל יישומי ההיי-טק למיניהם. בראשית הקורס נלמד על שיטות הכנה של מוצקים וגידול גבישים (‏כגוף (‏bulk‎)‏ או כשכבות דקות‎)‏. הקורס עוסק גם בדרכים שונות לאפיון חומרים, כגון שיטות עקיפה, שיטות מיקרוסקופיות, שיטות ספקטרוסקופיות ואנליזה תרמית. נושא מבנה החומר, פגמיו ותכונותיו החשמליות, המגנטיות והאופטיות המבוססות על המבנה והפגמים נלמד גם הוא במהלך הקורס.

מבנה הקורס

לימוד הקורס נמשך על פני שני סמסטרים עוקבים. בסמסטר הראשון ילמדו פרקים נבחרים מתוך ספר הקורס:

A.R. West, Basic Solid State Chemistry, 2nd ed. Student ed. (‏Wiley, 2014‎)‏

וממדריך למידה המלווה אותו. חומר זה מהווה רקע ובסיס לליבון הנושאים ולביצוע המטלות.

בסמסטר השני יבחרו הסטודנטים נושא לעבודה סמינריונית בתחום המבוסס על מאמרים שפורסמו בספרות המדעית בשנים האחרונות. כתיבת העבודה הסמינריונית תיעשה בעזרת הדרכה של יועץ בתחום. כל סטודנט ירצה על עבודתו בפני צוות הקורס במפגש סיכום.

נושאים אפשריים לעבודה סמינריונית: ננו-חלקיקים – שמושים בביולוגיה ורפואה, תופעות פני שטח, לייזר Quantum Cascade, פעילות קטליטית של ננו-חלקיקים של זהב, הכנת תאים סולריים; שיטות לקבלת על-מוליכים; לייזרים; קוואזי גבישים; חלונות חכמים ועוד.