22004 בעיית הגוף והנפש
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / מחשבה ביולוגית
תנאי קבלה: קבלה לתואר שני במחשבה הביולוגית.
פיתוח הקורס: פרופ' שמעונה גינצבורג; ענת גפני (עריכה)
יועצים: פרופ' אביטל וולמן, פרופ' צבי זקס, פרופ' חוה יבלונקה, פרופ' רפאל פלק, ד"ר ליה אטינגר, ד"ר איריס פריי
נושאי הלימוד
-
טיב הזיקה בין הפיסיקלי למנטלי, בין המוח (brain) לבין הנפש (mind). ניתוח סוגי התשובות שהוצעו במהלך ההיסטוריה לבעיית הגוף והנפש – מוניסטיות, דואליסטיות, מטריאליסטיות.
-
בעיות יסוד בפילוסופיה השזורות בשאלת הגוף והנפש. בעיית המשמעות (semantic problem); בעיית הידיעה או ההכרה (epistemological problem) והנפשות האחרות (other minds).
-
מקומם של רעיון הרדוקציה ורעיון האמרגנטיות בבעיית הגוף והנפש.
-
מתודולוגיות מחקר "מלמעלה למטה" (bottom-up) ו-"מלמטה למעלה" (up-bottom) בביולוגיה, הקשר ביניהן לבין חוקים והסברים והשלכותיהן על בעיית הגוף והנפש.
-
מה בין ייצוגים מנטליים לבין תודעה? קטגוריזציה; האם קטגוריות כמותיות מומרות לקטגוריות איכותיות?
-
נוירופילוסופיה: הרלוונטיות של עובדות נוירוביולוגיות, שיטות מדידה חדשות ותאוריות פנים-ביולוגיות ופנים-מדעיות נוספות לעיון הפילוסופי ולהנמקות השונות; כיצד משפיעים השינויים והחידושים מן המישור האונטולוגי ומן המישור המתודולוגי על השאלות האפיסטמולוגיות?
-
תרומת המודלים של הקיברנטיקה ושל החישוביות העצבית לפתרון הבעיה. החדר הסיני של ג'ון סרל (Searle); האם עקרונות ההתנהגות של רשתות נוירונים, המתגלים בסימולציות של המודלים, מסבירים, בעיקרון, התפתחות של תודעה? והאם מערכות מלאכותיות אלה מהוות מימוש של מערכות חיים?
-
הקשר בין בעיית הגוף והנפש לבין גישות המכניזם והוויטליזם.
-
הבעיה וניסוחיה במהלך ההיסטוריה.
-
מהי הגישה או המתודולוגיה המתאימה לבניית "מדע על אודות הנפש" (science of mind)?
מבנה הקורס
שלב א: הקדמה, הרצאת פתיחה בקלטת, מפגש סמינריוני; שני ספרים, אסופת מאמרים.
שלב ב: שני מפגשים סמינריוניים; שלושה ספרים, אסופת מאמרים.