22009 רפואה אלטרנטיבית במבט ביקורתי
22009 רפואה אלטרנטיבית במבט ביקורתי
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / מחשבה ביולוגית
תנאי קבלה: קבלה לתואר שני במחשבה הביולוגית.
פיתוח הקורס: פרופ' שמעונה גינצבורג; ענת גפני (עריכה)
יועצים: פרופ' אביטל וולמן, פרופ' צבי זקס, פרופ' חוה יבלונקה, פרופ' רפאל פלק, ד"ר ליה אטינגר, ד"ר איריס פריי
נושאי הלימוד
-
מהי רפואה אלטרנטיבית (או משלימה)? סוגים שונים של טיפולים אלטרנטיביים וגופי הידע שעליהם הם נשענים.
-
הטענות הלוגיות, האמוציונליות, התאורטיות והמעשיות בעד ונגד הרפואה האלטרנטיבית והרפואה המדעית (הקונבנציונלית).
-
בחינוּת ומהימנות של ידע ברפואה: ניתוח מושג הבחינוּת ומושג ההפרכה; כלים להערכת מידת ההצלחה והתוקף של ממצאים רפואיים ושל טיפולים רפואיים; מיתוס, ידע אנקדוטלי, ניסוי וטעייה, ידע סטטיסטי, ידע מדעי.
-
תפקידן של תאוריות בארגון גוף-ידע. האם הרפואה החלופית מתיחסת לאותו חלק מן המציאות שעליו נסובה הרפואה המדעית? האם יש תוקף ל"חוכמת הקדמונים"? מתי וכיצד הפכה הרפואה המערבית להיות מדעית?
-
אפקט הפלצבו: האם האפקט מערער את המדעיות של הרפואה הקונבנציונלית? ההיסטוריה של הרפואה עד המאה ה-20 כהיסטוריה של הפלצבו; אמונה ובריאות.
-
מקצועיות, אוּמנות ומחויבוּת ברפואה אלטרנטיבית, ברפואה קונבנציונלית ובביולוגיה. ניתוח פילוסופי של מושגי הרציונליות והמחויבות לאמת. המעמד המשפטי של הרפואה האלטרנטיבית בארץ ובעולם.
-
האקלים התרבותי האופנתי התורם להתפשטות הרפואה החלופית: שכיחות הרפואה האלטרנטיבית במדינות ובתרבויות שונות; השיבה אל מיתוסים ותדמיות ידע עתיקות; רלטיוויזם תרבותי; האכזבה מן המדע והתגברות הביקורתיות כלפיו.
-
היווצרותה של פרדיגמה חדשה בביולוגיה: הפסיכונוירואימונולוגיה.
מבנה הקורס
שלב א: הקדמה, הרצאת פתיחה בקלטת, מפגש סמינריוני; שני ספרים, אסופת מאמרים.
שלב ב: שני מפגשים סמינריוניים; ספר אחד, אסופת מאמרים.