26 שניכם אמנים־צלמים שהעין שלהם מיומנת וקולטת את המציאות ברגישות רבה. איך נוצר החיבור ביניכם לבין בינה מלאכותית, שנסמכת על כמויות אדירות של מידע ועל ההשוואה, על הממוצע או על החיתוך שביניהם? בדיוק ההיפך מהעין האנושית, כל שכן עין של צלמים, הרגילה להסתמך על הנראה, על הקיים והמציאותי. המדיום הצילומי היום נמצא בשינוי רדיקלי בעקבות התפתחות הבינה המלאכותית ובכלל. כצלמים, אנו מודעים לציר ההיסטורי שאנו חלק ממנו. משחר הצילום נשאלו שאלות מהותיות ביחס למדיום עצמו וביחס לטכנולוגיה שעליה הוא מבוסס. במובן מסוים, הבינה המלאכותית הפוכה מהפרדיגמה הצילומית, אך גם משלימה אותה. היא נוצרת מתוך רדוקציה (צמצום, הפחתה) של שכבות "רעש", ולכן אפשר לומר שהיא מציבה ניגוד מרתק לצילום המסורתי, שבצורתו הקלאסית נתפס כייצוג של פלח מתוך המציאות. יש פה שינוי פרדיגמטי באופן שבו אנו תופסים בכלל מהו הדימוי הצילומי, ובאופן שבו הוא מנחה אותנו לחשוב מחדש על היחס בין דימוי למציאות בתוך תערוכה המהדהדת את המבנה האדריכלי המכיל אותה. בעוד הצילום הקלאסי מייצג מציאות מסדר ראשון – מה שנראה ונקלט בעין האנושית – הבינה המלאכותית היוצרת מציעה ייצוגים שהם מציאות מסדר שני או שלישי. היא אינה שואפת לשקף את מה שנמצא לפנינו, אלא מייצרת דימויים שהם פרשנות תלוית נתונים המושפעת מתהליכים רבים של עיבוד מידע. בעינינו, זהו רגע שמאתגר את הדרך שבה אנו תופסים את היחס בין דימוי למציאות ומציב שאלות חדשות על מהות ה"אמיתי" בצילום. מה שמיוחד בעשייה האמנותית שלכם בתערוכה הזו, היא דרך העבודה העמלנית־ חומרית בסטודיו, פרקטיקה הדורשת משך זמן ועשייה ידנית, כמו גזירה, חיתוך, קריעה ואחריהן צירוף, חיבור והדבקה. התוצאה כאן בגלריה מציגה את השלב הבא: שלב צילום העבודה הידנית שנעשתה מתצלומי הגלריה. חוויית הצפייה קצת מבלבלת – אינני משוכנעת שמבינים בדיוק מה רואים – וזה מה שכל כך מעניין... האם זו הייתה כוונתכם? כדאי לציין שיש שוני בינינו בעשייה האמנותית: אני (שירלי) פועלת בסטודיו דרך מדיומים שונים ויוצרת דימויים יש מאין דרך פעולה עמלנית. הדימוי הצילומי עבורי אינו מדבר בהכרח על יחסי ייצוג מול המציאות, אלא על מהות המדיום והפרת הייצוג הישיר של המציאות. הצילום שלי נוצר מתוך שכבות של פעולות שונות (כמו בנייה של סביבה כמייצגת נוף, בנייה של תופעת טבע בסטודיו וכדומה) אשר רק בסופו של התהליך הן מצולמות או מתנקזות לדימוי המתקיים בפני השטח, שאפשר לקרוא לו צילום. ואילו אני (טל) פועל מתוך גישה שמשלבת צילום וחשיבה על המרחב הדיגיטלי כחלק מהמארג התרבותי־חברתי של הדימוי. לאחרונה אני חוקר את השינויים שמדיום הצילום עובר בעידן הטכנולוגי, בייחוד לאור התפתחויות הבינה המלאכותית. טכנולוגיות
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==