למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
חשיפה » מאמרים » פנים. בית קפה - יום

פנים. בית קפה - יום

מה כדאי לעשות וממה כדאי להימנע בכתיבת תסריט


כתיבת תסריט היא תהליך. גם כותב מקצועי זקוק לזמן כדי להבין מי הן בדיוק הדמויות שלו, מה הן רוצות, ואיך הכל ביחד מתגבש לסיפור שיֵש בו התחלה, אמצע וסוף. וכמו בכל תהליך, לפעמים מתקדמים שני צעדים קדימה והולכים צעד אחד אחורה. לכן, גם אם נדמה לכם שאתם משקיעים אבל לא רואים התקדמות, אל דאגה - בסופו של דבר תתקדמו. הרעיון שלכם הוא, בעצם, כמו זרע ששותלים באדמה: צריך להשקות אותו לא מעט זמן עד שהוא יהפוך לעץ עם פירות בשלים.

אם אתם רוצים לכתוב תסריט שיהפוך לסרט או לסדרת טלוויזיה, נחוצות לכם אמונה, נחישות והתמדה. סטיבן קינג אמר פעם: "אל תחכו למוזה; הודיעו לה איפה אתם נמצאים כל יום בין שמונה לארבע, והיא כבר תבוא בעצמה". מנגד, גם אל תקשו על עצמכם - כשאתם עייפים או לחוצים, יש רק סיכוי קטן שתצליחו לכתוב. לכן, נסו למצוא זמן נינוח יחסית לכתיבה. כך תשתפר איכות הכתיבה, ויגבר גם ההספק. גם אם אינכם יכולים להקצות לכתיבה יום שלם, כתבו בזמן פנוי כלשהו. גם כמה שעות, ולפעמים אפילו חצי שעה בלבד, בערב או בבוקר, פעם ביום או פעם בשבוע (רצוי לא פחות מפעם בשבוע) - יכולות לקדם אתכם.

אם לא נדע על מה אנו כותבים, ללא ספק יתארך תהליך הכתיבה, ואולי יתרחק עוד ועוד מסיומו. אמנם אנחנו, כאנשים יצירתיים, איננו אוהבים גבולות ומסגרות, אבל גם עלינו לעמוד, בסופו של דבר, בשורת דרישות: לתסריט יש מבנה, ולכל הפחות התחלה, אמצע וסוף; וישנן שאלות שכדאי שנענה עליהן עוד לפני שנקליד את האות הראשונה: על מה הסיפור שלנו? ומדוע בחרנו לספר דווקא אותו? נסו לשאול שאלות אלה שוב ושוב, וכשהתשובות יתחילו להתבהר, שבו לכתוב. כמובן, התשובות עשויות להשתנות במהלך הכתיבה, אבל כך גם יהיה לסיפור כיוון ברור יותר.

לפעמים אנו נמנעים מקונפליקט בעלילה, אבל חשוב לדעת שקונפליקט הוא הדלק שמניע אותה ודוחף את הדמויות לפעולה. בלעדיו אולי יש לכם תיאור דמות מרתק או פיסת חיים מקסימה, אבל אין לכם ממש סיפור. קונפליקט בונה דמות, מפני שאופן התגובה שלה לקונפליקטים שונים מגדיר את אופיה - האם תבחר להיכנע לחולשתה ולוותר, או שמא תצליח להתגבר עליה. ישנם קונפליקטים מסוגים שונים, והבחירה היא בידיכם, בהתאם לסיפור שלכם.

סרט אמור לפנות לקהל, ולא לקרן כזו או אחרת, שיש לה מטרות והעדפות משלה. לכן, אל תתאימו את הכתיבה שלכם לְמה שמחפשים הלקטורים בקרנות. מענק לפיתוח תסריט אמנם יכול להיות סכום כסף נכבד ביותר, אבל אינו יכולה לפצות על כתיבת תסריט משעמם.

השתדלו להימנע מכתיבת הוראות למצלמה, אלא אם נראה לכם שאי-אפשר להבין את הסצינה אחרת. הוראות מצלמה - זוויות, גדלי שוטים וכדומה - אינן רלבנטיות בעת כתיבת סיפור. הבמאי, הצלם ומגבלות ההפקה הם שיקבעו לאן תזוז המצלמה.

אין צורך להרחיב בתיאורים אם הם אינם תורמים לעלילה בשום דרך. השתדלו להימנע מתיאורים של דברים שאי-אפשר לראות. למשל, אם אתם מתארים סצינה פשוטה - דו-שיח בין גבר לאישה בבית קפה קטן - אל תוסיפו פרטים על המלצרית (למשל, שאִמָהּ מתה השבוע) או על השירותים (מסריחים ומגעילים). הפרטים האלה אינם רלבנטיים לדיאלוג ולסרט, מפני שאי-אפשר לראות אותם בסצינה זו. אם הפרט על השירותים המסריחים רלבנטי לעלילה, הכניסו אותו בדרך כלשהי, באמצעות דיאלוג על הסירחון, סצינה בשירותים, או בדרך אחרת.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים