למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

שיחקתם אותה – איך מתחילים קריירה בגיימינג

ההזדמנויות משחקות לטובתכם – על המשרות בתעשיית המשחקים

.
מאת: דקל מקס, בוגר בית הספר חשיפה לאומנויות התקשורת והדיגיטל, לימודי החוץ האוניברסיטה הפתוחה בתוכנית "פיתוח משחקי מחשב ווידאו"

תעשיית המשחקים אינה מפסיקה לצמוח. בשנים האחרונות נרשמו אקזיטים ענקיים בתחום זה – למשל, פלאריום הישראלית נרכשה ב-500 מיליון דולר – וחברות מסחריות רבות-עוצמה נכנסות לענף זה ומגייסות עובדים. מדובר בהזדמנות ייחודית להפוך את התחביב לקריירה מצליחה.
אבל כדי להצליח בתעשייה זו לא מספיק לאהוב משחקים. עליכם להיות בעלי הבנה מעמיקה בטכנולוגיה של עולם המשחקים, לרבות פלטפורמות, מודלי רווח, אינטרסים של צרכים ויצרנים, התאמה לשוק המקומי, ועוד כלים חשובים שיאפשרו לכם להשתלב באחד התפקידים המאתגרים, בין בתחומי הפיתוח והאסטרטגיה ובין בשיווק ובמכירות.
נהוג לסווג תפקידים אלה לשני תחומים: מקצועות ניהוליים ומקצועות טכניים. בהפקות גדולות יבצע כל אחד מתפקידים אלו אדם אחד שזו התמחותו המקצועית. אולם בהפקות בינוניות, פעמים רבות ממלא אדם אחד כמה תפקידים. לעיתים, אף שזה נדיר יותר, ממלא אותו אדם את כל התפקידים הללו.


מקצועות בתעשיית המשחקים – קווים לדמותם


מעצב משחקים


בעלי תפקיד זה מניחים את היסודות שעליהם נשען המשחק – מהמכניקה ועד חוקי עולם המשחק, מאופי הגרפיקה ועד קווי העלילה. הם מפתחים את הסיפור ואת הדמויות, ומממשים רעיונות אלו במסגרת תהליך ההפקה. הם משתפים פעולה עם שאר חברי צוות הפיתוח, אשר כולל אמנים, מתכנתים ואנשי סאונד, ומנחים אותם. תפקידים נוספים בתחום זה כוללים גם מעצב מוביל (Lead Designer) ומעצב שלבים (Level Designer), אשר מעצבים את חוויית המשתמש על-פי צורכי המוצר.
בארץ, פעמים רבות כשמחפשים מעצב משחקים, התפקיד מוצג באופן שגוי כאילו מדובר בעיצוב גראפי. למעשה, רוב המודעות המתפרסמות בארץ תחת כותרת זו מתמקדות ביכולות הגראפיות של המועמד, ולא ביכולות עיצוב חוויית המשתמש. אבל בחו"ל התפקיד מוגדר קצת אחרת, ודורש ידע בעיצוב משחקים או בהנדסת מחשבים.


מתכנת


המתכנתים הם אלה אשר אחראים על מימוש חזון מעצב המשחקים, והם שמבססים בפועל את המשחק על גבי הפלטפורמה הרצויה. עליהם להיות בקיאים לא רק בשפת התיכנות הנדרשת, אלא גם ביכולות ובמגבלות של מנוע המשחק. עליהם להיות בעלי יכולת הבנה ותכנון, ולדעת להצביע כבר בשלב עיצוב הקונספט המשחקי האם היכולות הטכניות של שפת התיכנות והמנוע אכן תומכות במכניקת המשחק.

מעצב גראפי לעיצוב חוויית המשחק


יצירת חוויית המשחק היא אחד השלבים החשובים בתהליך היצירה של המשחק עצמו. הדבר חשוב במיוחד כיום, כאשר הניראות והרושם הראשוני הם פעמים רבות ההזדמנות היחידה של מוצר חדש לפרוץ לדעת הקהל. המעצב הגראפי לא רק יוצר את העולם ואת הדמויות מבחינה ויזואלית, אלא גם חייב להתאים אותם לאופי המשחק הרצוי כדי ליצור חוויית שימוש מיטבית. בין הדרישות מהמועמדים לתפקיד זה ניתן למצוא היכרות עם תוכנות מוּכרות, כמו פוטושופ, מאיה, אילוסטרטור וכדומה.


מנהל סאונד – הפסקול שיוצר אווירה


מנהלי סאונד אחראים על אווירת המשחק ועל יצירת כל הנשמע בו – מדיבוב הדמויות ועד לרחשי הרוח, מקול המנוע ועד למוסיקה ההירואית, הרומנטית או המצחיקה שתשמעו במשחק. בהפקות קטנות, לרוב מדובר בשימוש בספריות-קול מוכנות מראש, אשר זמינות לשימוש חופשי או בתשלום, אך בהפקות גדולות יותר ייתכן שיידרש ניהול צוות שלם, הכולל מלחין, תזמורת, מדבבים, וטכנאים מסוגים שונים.

בוחן/QA


מי שממלא תפקיד זה מבצע בקרת איכות ביחס למוצר עוד בתהליך היצירה. בשלב זה בודקים שההוראות והמסמכים תקינים, ובשלב מאוחר יותר מוודאים שהמשחק מתפקד כראוי – הוא מאוזן היטב, אין בו תקלות אשר אינן מאפשרות התקדמות או פרצות, ושהגרפיקה עקבית ופועלת במסגרת הגדרות מערכת שונות. התקלות שנמצאות מובאות לידיעת המפתחים והמעצבים עוד בשלבי הפיתוח, לשם תיקונן.

נבחרת המקצועות הניהוליים

מפיק


המפיק אחראי על הצד העסקי והכלכלי ביצירת המשחק. נוסף על הנחיית צוות הפיתוח, המפיק גם אחראי על שיווק, משא ומתן, קישור בין העובדים להנהלה, קביעת לוח זמנים לכלל הפרויקט ותקציבו, בקרת איכות, ניהול מבחני בטא, ומיתוג. לרוב מצפים ממפיק שיהיה בעל יֶדע מקיף הרלבנטי לתעשייה, וכן שינהל, יפיק, ויוביל צוותים.

מנהל מוצר


מנהל המוצר אחראי על מפת הדרכים לפיתוח המוצר בפן הטכנולוגי – מקביעת סוג התשתית ושפת התיכנות, דרך פלטפורמת השיווק, וכלה בתיעדוף משימות עבור חברי צוות הפיתוח, קביעת לוחות זמנים עבורם, הצגת התקדמות, וקישור בין אנשי ההפקה השונים. למקצוע זה דרוש מועמד בעל ותק של שנתיים לפחות, ולעיתים אף הרבה יותר, בניהול מוצרים אחרים, או לחלופין ניסיון ניהולי בתחום מקביל. על המועמד להיות בעל יכולות טכניות גבוהות, לרבות פתרון בעיות, ולהיות בעל כישורים ארגוניים ויכולת לקיים תקשורת בין-אישית טובה. היות שעליו לנהל את המוצר לאורך כל שלבי החיים, על המועמד לדעת כיצד להניע אנשים, ולהיות בעל אופי של "פותר בעיות".


חוקר שוק


חוקר השוק אחראי על מיפוי קהל היעד, רצונותיו וצרכיו. נוסף על כך עליו להיות ער לחוסרים, מפני שלעיתים נבחר קונספט למשחק לפי חוסר מסוים שאותו הוא יכול למלא. חוקרי שוק מנתחים את השוק, סוקרים מתחרים, צופים רווח ומכירות, ומנתחים מגמות. מסקנות חוקר השוק הן בעלות ערך רב בתכנון העסקי של החברה, ומשרה זו לרוב מאוישת על-ידי מועמד בעל ניסיון רב. מקצוע זה דורש לרוב השכלה נרחבת ותארים בסטטיסטיקה ובהנדסה תעשייתית, או תארים בתחומים מקבילים. על המועמדים להציג יכולות ניתוח מרשימות וכישורי תיכנות ב-SQL וידע בתוכנות משרדיות. נוסף על כך, עליהם להכיר היטב את קהל היעד של החברה, ועדיפות תינתן פעמים רבות למועמדים שהם גם גיימרים.

רוצים להשתלב בתעשיית המשחקים המקומית והבינלאומית?


נקודת הזינוק שלכם להצלחה היא לימודי פיתוח משחקי מחשב ווידאו בבית הספר חשיפה – מבית לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה. תוכנית לימודים זו היא היחידה בארץ המקנה נקודות זכות אקדמיות, ומאפשרת שילוב של לימודים מעשיים בצד לימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה. 1-700-50-8888

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים