ד"ר מיכל ארמוני
פרופ' יהודית גל-עזר
החטיבה למדעי המחשב

תפיסת המושג אי-דטרמיניזם אצל סטודנטים למדעי המחשב

"אי-דטרמיניזם" הוא מושג מרכזי במדעי המחשב; זהו מושג מופשט הנלמד בדרך כלל במסגרת קורסים תיאורטיים העוסקים בתורת השפות הפורמליות ותורת החישוביות, אך הוא בא לידי ביטוי גם בקורסים יישומיים כמו קורסים העוסקים במערכות הפעלה, חישוב מבוזר ותורת התקשורת. במחקר שערכנו בקרב תלמידי תיכון הלומדים את היחידה התיאורטית "מודלים חישוביים", שבה מוצג בין השאר המושג אי-דטרמיניזם, נצפו קשיים משמעותיים של תלמידים בהטמעת המושג ובהבנה מעמיקה שלו, ונעשתה קטגוריזציה של תבניות שימוש של תלמידים באי-דטרמיניזם. מחקר זה נתן מוטיבציה למחקר נוסף בדבר תפיסת המושג בקרב סטודנטים לתואר ראשון במדעי המחשב. ראיונות עם סטודנטים הלומדים את הקורס "אוטומטים ושפות פורמליות" בטכניון הצביעו על קשיים של הסטודנטים בהבנת המושג ובהטמעתו, קשיים המתבטאים בין השאר בנטייה פחותה לשימוש באי-דטרמיניזם, בתכנון לקוי של אוטומטים אי-דטרמיניסטיים ובפרשנות שגויה של ביצוע אי-דטרמיניסטי.

עיצוב: נאוה שנקמן