חדשנות בטכנולוגיות למידה

אימוץ והטמעת כלים חדשים

אימוץ כלים טכנולוגים ושיטות לימוד חדשות נעשה במרכז שהם בצורה שיטתית ולאורך כל השנה.  התהליך כולל כמה שלבים:
 

1. זיהוי צרכים אקדמיים ומינהלתיים או זיהוי מגמות טכנולוגיות
2. גיבוש רשימת כלים וקריטריונים להשוואה 
3. ניסוי בהיקף מצומצם
4. מחקר הערכה
5. GO NO GO
6. הטמעה מערכתית ​

פרויקטים חדשניים וניסויים

אנוטו - אינטראקציה של משתמשים עם סרטוני וידאו

אנוטו ​(Annotoהינו כלי ייחודי המאפשר למשתמשים ליצר אינטראקציה עם תוכן וידאו. הכלי מאפשר למשתמשים, סטודנטים של האו"פ, לכתוב הערות אישיות על גבי ציר הזמן של הוידאו, וכך ליצור לעצמם מעין מחברת אישית שרק הם רואים אותה. בנוסף לכך, מוזמנים הסטודנטים (בחלק מהקורסים) להעלות גם הערות שיתופיות או להגיב להערות שיתופיות של אחרים, וכך למעשה לקיים רב שיח על ההרצאות המצולמות.  
אנוטו שולב באתרי הקורסים במסגרת ניסוי שהחל בסמסטר 2017ב והתפתח בהדרגה במספר קורסים. בעקבות משוב חיובי שהתקבל מהמשתמשים, הכלי שודרג והחל מסמסטר 2018א הוא מוטמע בכל אתרי הקורסים שיש בהם סרטוני וידאו.
רכיב של הערות אישיות הוטמע בכל הקורסים, בעוד שהרכיב של הערות שיתופיות הוטמע ב- 30 קורסים ועדין מוגדר במסגרת ניסוי. 

וידאו אינטראקטיבי

צפייה בווידיאו לימודי היא כבר לא פסיבית! בשה"ם מפיקים הרצאות מצולמות הכוללות שאלות אינטראקטיביות עם משובים מותאמים לצורך תרגול מיידי של החומר הנלמד. אינטראקציות על גבי הסרטון נעשות באמצעות הכלי H5P. בנוסף פותח מנגנון לתיעוד הפעילות של המשתמשים על האינטראקציות שמשולבות בסרטונים, לצורכי מחקר וניתוח דפוסי הלמידה.

ספר לימוד דיגיטלי מועשר

לאחרונה פותח באוניברסיטה הפתוחה מודל חדש של "ספרי לימוד דיגיטלים מועשרים". הכוונה לספרים הכוללים קישורים לאתרים מרחיבי דעת, לסרטונים, לכתבות אקטואליות ולמידע נוסף המצוי ברשת האינטרנט. הקישורים הללו משולבים בספר כהערות שוליים באמצעות QR - Code שהוא מעין ברקוד דו־ממדי שבו מידע טקסטואלי מקודד בצורה גרפית־ויזואלית. הסטודנטים שקוראים בספר המודפס יכולים לסרוק את הקוד באמצעות אפליקציה בסמרטפון וכך להגיע למשאב הרלוונטי, וסטודנטים שבוחרים לקרוא מהגירסה הדיגיטלית שבאתר הקורס פשוט לוחצים על הקישור.

באופן זה ניתן להפיק ממקור זהה שתי גירסאות לספר, מודפסת ודיגיטלית. את הקישורים ניתן לעדכן באופן שוטף מבלי צורך להפיק גירסה מודפסת חדשה של הספר.